Een eeuwenoude discussie: wie is een betere chauffeur? De man of de vrouw? Ondanks dat vrouwen veel eerder tot de brokkenpiloten worden gerekend, lijken vrouwen tóch betere chauffeurs te zijn dan mannen.
Althans, theoretisch dan.
Ongelukken
Zo heeft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onderzoek gedaan naar alle ernstige auto-ongelukken in ons land in vijf jaar tijd, waar minimaal één persoon overleed en minimaal één persoon ernstig gewond raakte. Vanwege het feit dat vrouwen over het algemeen minder kilometers rijden, zijn de uitkomsten aangepast naar het aantal ongelukken per gereden kilometer.
Daaruit blijkt dat er bij mannen en vrouwen van boven de 30 jaar weinig verschil is. Per gereden kilometer zijn ze bij evenveel auto-ongelukken betrokken. Wat betreft 18-jarige bestuurders is er wel degelijk verschil. Jonge mannen van 18 jaar zijn bij twee keer zoveel ernstige auto-ongelukken betrokken als vrouwen van deze leeftijd.
Overschatten
Vreemd, als je bedenkt dat mannen over het algemeen minder pogingen nodig hebben om hun rijbewijs in de wacht slepen dan vrouwen. Op basis van dat gegeven zou je kunnen concluderen dat mannen een verder ontwikkeld talent hebben voor autorijden. Maar volgens Willem Vlakveld van SWOV zijn vrouwen waarschijnlijk beter in inschatten.
“Ze vinden situaties eerder gevaarlijk en zijn minder geneigd om risico’s te nemen”, zegt hij tegen wetenschappelijke magazine KIJK. Volgens hem hebben mannen sneller de neiging om zichzelf te overschatten.
Vrouwen
Ook over de grens komen vrouwen theoretisch als de betere chauffeur over de streep. De Britse verzekeringsvergelijker Confused analyseerde statistieken van verzekeringen, misdaad en rijexamens om te bepalen welk geslacht zich de beste bestuurder mag noemen. Daaruit bleek dat vrouwen zich over het algemeen beter aan de regels houden, minder overtredingen maken en dus ook daadwerkelijk bij minder ongelukken betrokken zijn. Eindstand: vrouwen kosten de verzekeraars een stuk minder knaken.
Het enige deel waar mannen op zegevierden in dit onderzoek, was het behalen van hun roze papiertje. Mannen slagen – in vergelijking tot vrouwen – toch vaker in één keer voor hun rijexamen. Theoretisch komt de vrouw als winnaar uit de bus, maar wie zich het beste staande houdt op een parcours, circuit of in lastige verkeerssituaties zal uiteraard per persoon verschillen. Niét per geslacht.
FemmeFrontaal is hét online automagazine voor de vrouwelijke kijk op auto’s. Geen verhalen over ingewikkelde technieken of louter pk-jargon, maar verhalen en rij-impressies van vrouwen – voor vrouwen én mannen – met liefde voor auto’s.
Ben jij ook een petrolhead, hou je van auto’s en wil je er alles over lezen? Dan ben je hier elke woensdag om 20.00 aan het juiste adres.