OM MAAR METEEN MET DE DEUR IN HUIS TE VALLEN, maar je had het vast al door: aan deze foto is weinig tot niks echt, en veel – zo niet alles – bewerkt. Die strakke cellulitisloze benen heb ik helaas niet, in een oranje badpak zul je me never aantreffen want ik ben meer van de bikini’s en die haai is een computerneef van de oude Jaws.
Waarom zo’n nepfoto op de cover? Omdat het op social media tijdens de vakantiemaanden wemelt van de volledig bewerkte foto’s, die er vooral op uitgezocht lijken om de thuisblijvers of eenvoudigere vakantiegangers de ogen uit te steken met begeleidende teksten als ‘Bruine voetjes op spierwit verlaten strandje’, ‘Pornstar Martini’s in de privé-jacuzzi’, ‘Heavenly four hands-massage op Bali’, ‘M’n lief en ik, een kreeft en witte wijn met ijsblokjes #grateful#thelittlethingsinlife’.
Elke keer dat ik ze zie langskomen, ben ik intens blij dat ik nooit iets post op Instagram. Want om elke dag een picture-perfect-plaatje te moeten maken en bewerken, lijkt me dodelijk vermoeiend. Ik heb na een stranddag geen sexy beach hair maar een bezwete, vettige plak haar. Mijn bordje kip piri-piri is zalig, maar niet fotogeniek en zelfs in de zachtere namiddagzon lukt het mij niet een knappe foto van mezelf te maken. Ik creëer een onderkin, knijp met mijn ogen tegen de zon of sta er maar half op. Bovendien zou ik bij God niet weten hoe ik op een strand een plaatje moet schieten waar verder niemand op staat, want laten we eerlijk zijn: in juli en augustus is het óveral bizar druk. En de strandvakantie is ook nog eens hopeloos uit, lees ik overal. Als je op social media een beetje indruk wilt maken, moet je minstens ziplinen tussen bergtoppen, snorkelen met zeeschildpadden, kajakken in een vleermuizengrot, paragliden over een woestijn of hiken boven de wolken. Ik word al moe als ik eraan denk en is vakantie niet ook vooral bedoeld om te ontspannen en uit te rusten?
Niet voor de vrouw die ik tijdens mijn laatste Portugal-tripje in de branding zag liggen. Ze had een forse (en, toegegeven, sexy) derrière en lag in de branding te … ja, te wat? Ik denk dat rijden, zoals hitsige mannetjeshonden dat doen, of twerken het ’t beste omschrijft. Haar vriend liep met zijn telefoon om haar heen die deinende, trillende billen te filmen en was steeds niet helemaal tevreden met het resultaat, zag ik vanachter mijn e-reader, want ze moest het wel acht keer opnieuw doen. Achter mij op het strand stonden twee toeristen gevaarlijk dicht op de rand van de hoge klif zichzelf te fotograferen op een beroemde golf-hole. Één stapje verder naar achter en ze zouden morsdood zijn.
Exclusief voor
LINDA.abonnees
- Lees LINDA.magazine online
- Aangevuld met exclusieve interviews en verhalen
- Toegang tot exclusieve kortingen en winacties
- Maandelijks opzegbaar