Eindelijk heb je ‘m gevonden: het kroonstuk van de mooiste dag van je leven. Of het nu een jurk is die al generaties meegaat of een knalblauw maatpak: jouw outfit is minstens zo gedenkwaardig als de dag zelf.
Laura's trouwjurk bleek te klein: '1600 euro door m’n neus geboord'
In de rubriek ‘De trouwjurk van’ spreekt LINDA. vrouwen die een goed, mooi of bijzonder verhaal hebben over hun trouwoutfit. Dit keer Laura (33). Ze kocht een trouwjurk die tóch te klein was – en kon ‘m niet meer retourneren.
Prijs
“De eerste jurk kostte 1600 euro. Degene die ik uiteindelijk gedragen heb was rond de 1000 euro, maar die heb ik cadeau gekregen van mijn ouders.”
Zwarte trouwjurk
Laura weet dat ze in ieder geval geen witte trouwjurk wil. “Ik draag altijd veel zwarte kleding, het is een makkelijke kleur en wit past niet bij me. Ik hou ook wel van korsetten en wijde rokken en omschrijf mezelf als semi-gothic.”
In aanloop naar de bruiloft maakt Laura een afspraak bij een bruidswinkel bij haar in de buurt. De jurken die ze daar verkopen zijn helemaal haar smaak én ook nog redelijk betaalbaar. “Ik werd verliefd op een hele mooie jurk, een soort zeemeerminnenjurk met een korset, die in het zwart gemaakt kon worden.” Ze past een andere jurk, zodat aan de hand daarvan haar echte trouwjurk besteld kan worden. “Ik ging ervan uit dat die jurk gewoon zou passen.”
Verkeerde maat
Als Laura een paar weken later komt passen, merkt ze al snel dat het foute boel is. De trouwjurk is veel te klein. In plaats van haar huidige maat 44, is deze maat 34. “Puur op de gok van die andere jurk die ik daar gepast heb, hebben ze deze maat besteld. Ze hebben mij nooit opgemeten.
De medewerkers in de winkel zeiden: ‘Je bent te veel aangekomen, daarom pas je de jurk niet meer.’ Ik was overdonderd en wist echt niet wat ik moest doen. M’n moeder kon niet mee naar het passen, dus ik was ook nog eens helemaal alleen. In blinde paniek heb ik de jurk toch maar mee naar huis genomen, want ik durfde geen nee te zeggen.”
Eenmaal thuis daalt het besef pas in. “Normaliter kan ik goed voor mezelf opkomen en heb ik een grote mond, maar nu was ik zo van mijn à propos dat dat me niet lukte.” Laura besluit uiteindelijk de winkel te bellen om toch te zeggen dat ze niet tevreden is en de trouwjurk wil terugbrengen. Maar dan is het al te laat. “Ik hoorde toen pas dat ik binnen 24 uur de jurk terug moest brengen. Heel stom dat ze dat niet van te voren hebben gezegd, want nu is er gewoon 1600 euro door mijn neus geboord.”
Coupeuse
Laura laat het erbij en gaat op zoek naar een andere oplossing. “Ik dacht: ik krijg er toch niks meer voor terug, ik heb er vrede mee en ga verder zoeken.” Haar ouders kennen een goede coupeuse, die voor haar een nieuwe jurk maakt. Van het begin van het ontwerp tot aan de laatste pasbeurt was haar moeder erbij. “Samen met mijn moeder ben ik toen de stof van de jurk uit gaan zoeken. Daarvan heeft de coupeuse echt mijn droomjurk gemaakt. Het was echt helemaal mijn smaak en ik voelde me er echt een bruid in.”
Tekst gaat verder onder de foto.
Gratis
Vrij snel na de miskoop zet Laura de jurk op Facebook, om gratis weg te geven. “Ik wilde de eerste trouwjurk niet meer hebben, hij moest echt m’n huis uit want ik was er zo klaar mee.” Ze krijgt meteen een reactie van een meisje dat de jurk perfect past. “Ik was blij dat ik er iemand anders wel blij mee kon maken.”
Oproep
Heb jij net als Laura ook een goed verhaal over jouw trouwoutfit? Mail dan kort je naam, verhaal en foto naar lezer@linda.nl en wie weet zie je jouw kroonstuk terug op LINDA.nl.
Van gescheurd pak tot jurk die oma al droeg: LINDA. zoekt trouwoutfits met een verhaalLees ook