Op de, inmiddels veelbesproken, promotieposters van Mano Bouzamours boek Bestsellerboy staat dat de Volkskrant het boek ‘verpletterend’ vindt. Klein detail: de krant heeft nooit een recensie geplaatst. De quote was afkomstig uit een (privé)mailwisseling tussen de auteur en een journalist.
Reputatie op het spel
“Dat is riskant”, vindt Vincent Kolenbrander van uitgeverij Atlas Contact als we hem bellen. “De reputatie van een uitgeverij staat dan op het spel. Lezers moeten altijd kunnen nagaan of een quote écht is geschreven of gezegd. Dat kan pas nadat de betreffende recensie gepubliceerd is. Dan is ook de context waarin iets gezegd wordt duidelijk.”
Checken
Ook Maaike Wensink van Overamstel Uitgevers gebruikt geen quotes die niet gepubliceerd zijn of niet gecheckt kunnen worden.”We maken eerst het ontwerp en dan kiezen we de tekst. In sommige gevallen wordt zelfs eerst toestemming gevraagd aan het management en de persoon die we citeren. Dat was bijvoorbeeld het geval bij Isa Hoes die iets had gezegd in RTL Late Night over het boek Judas van Astrid Holleeder.”
Ontwerp
Voordat de poster uiteindelijk in een abri komt te hangen, wordt deze intern door allerlei mensen gecheckt, vertelt Maaike. “Dat gebeurt op de marketingafdeling. Daarna gaat-ie naar de uitgever voor de laatste goedkeuringen en pas als de auteur ook akkoord is, worden de posters gedrukt.”
Zelf verzinnen
En als er in de media geen uitlatingen zijn gedaan die door de uitgeverij gebruikt kunnen worden? “Dan maken we zelf een pitch en gebruiken we geen aanhalingstekens“ vertelt Vincent. “Dan is het onze eigen tekst.”
'Verpletterend', zou de Volkskrant de nieuwste roman van Mano Bouzamour hebben gevonden. En dat terwijl er nooit een recensie over is verschenen https://t.co/34Z5n0gucv