Meester Mark heeft een nieuw boek geschreven vol grappige taalfoutjes van basisschoolkinderen.
Mark krijgt dagelijks grappige foutjes toegezonden van ouders, juffen en meesters. De leukste heeft hij wederom gebundeld.
Meester Mark heeft een nieuw boek geschreven vol grappige taalfoutjes van basisschoolkinderen.
Mark krijgt dagelijks grappige foutjes toegezonden van ouders, juffen en meesters. De leukste heeft hij wederom gebundeld.
Met zo’n 450.000 volgers op Instagram en Facebook is Meester Mark de influencer als het gaat om grappige kinderuitspraken. Eerder verschenen van zijn hand al boeken over schoolpleinmoeders, kinderlogica en het leven van juf Ans.
En nu is daar De grappigste taalfoutjes uit de klas. Het boek schreef zich bijna vanzelf: “Mijn computer puilde uit van de leuke inzendingen”, aldus Meester Mark. “Allemaal foto’s van schriften en werkboekjes waar iets grappigs in staat. Ik dacht: daar moet ik iets mee.”
De keuze was enorm. “Het waren zoveel leuke inzendingen dat ik wel vijf boeken vol had kunnen maken. Elk taalfoutje moet in elk geval een glimlach op mijn eigen gezicht toveren. Dat was het belangrijkste criterium bij de selectie.”
Alle creatieve uitspattingen heeft Meester Mark aan twintig thema’s gekoppeld, zoals liefde, vakantie en familie. “Vooral de werkjes uit groep 3 en 4 van de basisschool zijn vaak om te gieren”, zegt hij.
“Soms krijg ik er een glimlach van, dan moet ik hardop lachen, en de andere keer ontroert het mij. Af en toe schrijven de kinderen ook vieze woorden, zonder dat ze het zo bedoelen. Dat vind ik grappig. Zo schreef iemand op een briefje aan de juf ‘hoer’ op de eerste regel en op de tweede regel ‘a’. Er stond dus hoera”, geeft hij als voorbeeld.
Hoewel het een luchtig boek is, heeft Meester Mark wel een boodschap aan alle ouders: fouten maken hoort erbij. Hij meent dat sommige ouders dat lastig vinden om te accepteren, omdat ze alles wat hun kind doet geniaal vinden. “Ze kunnen echt boos worden wanneer een juf of meester een fout antwoord met een rode pen doorstreept.”
“Dat vinden ze veel te negatief en past niet bij het beeld dat ze hebben van hun briljante kinderen. De juf of meester krijgt dan ook de schuld als het niet goed gaat. Hij of zij heeft het dan niet goed uitgelegd of de opgave deugde niet. Dat soort dingen hoor ik veel terug.”
Hij vertelt dat steeds minder ouders denken dat het ook aan het kind kan liggen. “Misschien had je zoon of dochter die dag geen zin of beheerste hij of zij de stof nog niet. Dat zou kunnen, maar ik zie steeds vaker dat ouders alleen maar willen dat hun kind de wereld in wordt geprezen. Maar je hoeft niet alles geniaal te vinden van je kinderen. Het lijkt alsof ouders daarin doorschieten en er veel te krampachtig over doen.”
Zelfs leerkrachten vinden het volgens Meester Mark lastig om te zeggen dat iets fout is. “Maar wat mij betreft zijn kinderen niet van suiker en zit je juist op school om fouten te maken en daarvan te leren.”
“Nogmaals: fouten maken hoort er gewoon bij en je mag daar best om lachen als iemand onbedoeld grappig uit de hoek komt. Het boek staat vol humor en is heel vrolijk. Ik lach niemand uit, maar bewonder juist de vindingrijkheid van de kinderen. Ik kan al die creatieve en grappige vondsten alleen maar toejuichen.”
Bettina Holwerda brengt ode aan juffen en meesters: 'Jullie zijn zo belangrijk'Lees ook