Juf Daisy over debat Trump en Biden: 'Dat kunnen mijn leerlingen beter'
Debat
Daisy vertelt aan de telefoon tussen haar lessen door dat ze het debat tussen Biden en Trump verre van professioneel vond. De juf (foto boven dit artikel) en haar collega’s hebben een duidelijke aanpak als kinderen het verbaal tegen elkaar opnemen. “Als je in een verbaal conflict zit, reageer je vaak emotioneel. Eigenlijk willen we dat kinderen uit die emotie stappen.” Gebruikt er dus iemand verbaal geweld, dan moet de ander dat komen melden.
“Vervolgens laten we het kind dat bij ons komt het andere kind halen. Dan begint er een driehoeksgesprek.” Daarin is Daisy gespreksleider, maar houdt ze gepaste afstand zodat de kinderen het onderling zelf kunnen uitpraten.
Lees ook
Beledigingen, onderbrekingen en chaos: zo verliep verkiezingsdebat Biden en Trump
Trump en Biden
Bij Trump en Biden ging het al mis bij stap één. “Zij zaten vol in de emotie en dat liep ook uit op persoonlijke uithalen”, zegt Daisy. De debatleider die dinsdag tussen de twee presidentskandidaten instond, sprak donderdag ook zijn onvrede uit bij The New York Times. Hoewel hij zijn best deed, had hij liever gezien dat het debat een stuk nuttiger was geweest, zo vertelt hij.
Daisy deelt die mening met hem. Had Daisy tussen de presidentskandidaten ingestaan, dan had ze het als volgt aangepakt: “Ik had ingespeeld op het doel van het gesprek. Oftewel: we voeren een debat en ieder mag zijn standpunten verkondigen. Eerst mag de een zijn zegje doen, daarna volgt de ander.”
Leerlingen
Dat die aanpak tijdens het debat niet werkte, was klaarblijkelijk. De debatleider had het dan ook zwaarder met Trump en Biden, dan juf Daisy het over het algemeen heeft met de kinderen uit haar klas. “Met kinderen spreek je af dat als je reageert, je de ander laat uitpraten. Dat je wacht en daarna pas terug gaat praten. Dat leren we ze hier. Als ik dan het debat tussen Trump en Biden zie, denk ik: oké, de kinderen in mijn klas kunnen dat beter.”
“Soms kunnen kinderen niet zelf uit de emotie stappen – zoals tijdens het debat ook bij Trump en Biden gebeurde. Dan vind ik dat je als observator de rol hebt om in te grijpen.” En lukt het na herhaaldelijk ingrijpen alsnog niet, zoals dinsdag het geval was? “Dan moet je wat mij betreft gewoon stoppen en wachten tot de gemoederen zijn gaan liggen en er op een later moment op terugkomen.”
Lees ook
Juf Daisy over online lesgeven: ‘Verlegen kinderen bloeien helemaal op’
Op je beurt wachten
De kinderen in de klas van Daisy durven elkaar ook gewoon aan te spreken. “Die reageren onderling dan met: “Oké.” Of: “De volgende keer zal ik er op letten.” Dan denk ik wel: ja, zelfs kinderen kunnen wachten op hun beurt of op het juiste moment inspringen in een gesprek.”
Voor Biden en Trump is dat overduidelijk niet weggelegd. “Daarom ben ik alleen maar trots dat mijn leerlingen dat wel kunnen en ik hoop dat dat ook de norm blijft. Dat probeer ik ze in ieder geval mee te geven.”
De organisatie van het presidentsdebat zegt na het optreden van dinsdag maatregelen te willen treffen. Zo zouden zij de microfoons om beurten willen uitzetten.