Het was best een hilarische kop: de NPO die de strijd wil aanbinden met Netflix. Kennelijk denkt de NPO dat mensen massaal Netflix laten vallen als je al zijn programma’s digitaal kunt kijken.
Maar dat is niet wat Netflix zo succesvol maakt.
Het was best een hilarische kop: de NPO die de strijd wil aanbinden met Netflix. Kennelijk denkt de NPO dat mensen massaal Netflix laten vallen als je al zijn programma’s digitaal kunt kijken.
Maar dat is niet wat Netflix zo succesvol maakt.
Netflix begrijpt dat de wereld uit heel veel verschillende landen, culturen en mensen bestaat. Dat zij allemaal behoefte hebben aan vertier en dus een mogelijk publiek kunnen zijn. Netflix snapt ook dat in een tijd waarin grenzen vervagen (behalve dan voor vluchtelingen, maar dat is een ander onderwerp) en mensen over de hele wereld online in contact met elkaar staan, de nieuwsgierigheid naar de ander groeit. Die nieuwsgierigheid is goud waard.
Op Netflix vind je producties uit heel de wereld die je overal kunt zien met een internetverbinding. Zo bereikte de Nederlandse film Meskina via Netflix een enorm internationaal publiek. Mijn zus in Marokko vertelde me laatst enthousiast over een Nederlandse oorlogsfilm die ze op Netflix zag. “Moet je echt kijken”, zei ze tegen me.
Op Netflix vind je van alles, waar je ook bent. Iedere vondst leidt bovendien weer tot een stoet nieuwe suggesties. Bollywood-films, Turkse series, Jordaanse producties, Japanse series, Koreaanse films. Je kunt de wereld rond met één knop op de afstandsbediening en met wifi, meer heb je niet nodig.
Hoe anders is dat bij de NPO waar je, als je een voorstel doet voor een serie over Marokkaanse Nederlanders, als antwoord krijgt: ‘We doen al iets met Turken’. De NPO waar diversiteit lang taboe was en nu een soort verplicht nummertje, met als gevolg gênante producties om het hokje diversiteit mee af te kunnen vinken.
De enige vernieuwing die ze bij de NPO lijken te kennen, is die van de nieuwe managers die iedere keer aan de bestuurlijke laag toegevoegd worden, gelden opslokkend waar je ook gewoon televisie mee zou kunnen maken.
Waar Netflix samenwerkt met lokale talenten en in nieuw talent investeert, doen ze het bij de NPO al decennia met dezelfde namen. Daar waar Netflix de nieuwsgierigheid naar de ander voedt en cultiveert met haar internationale aanbod, wordt de NPO gekenmerkt door een benepen dorpsmoraal.
Ik wil Netflix hier niet ophemelen; hoe het bedrijf achter de schermen werkt, daar heb ik geen zicht op. Maar het resultaat zegt veel: een vanzelfsprekend divers aanbod dat kijkers serieus neemt. Er is voor ieder wat wils, wat je moedertaal ook is, welke achtergrond je ook hebt.
Bij de NPO moeten we het doen met ontelbaar veel infantiele producties met BN’ers (of nog erger: influencers, de meest overbodige groep die ooit bestaan heeft) en allerlei dinosauriërs die al eeuwen op televisie zijn.
Je hoeft de strijd met Netflix helemaal niet aan te gaan. Ontdoe je gewoon van die kruideniersmentaliteit, maak betere televisie en open je ogen voor de wereld zoals die er écht uitziet en ga voor kwaliteit in plaats van kijkcijfers. Als publieke omroep moet je voorgaan, niet volgen. Kijk maar naar Netflix.
'Als mensen beginnen over ‘de eer van de vrouw’ is het oppassen geblazen'Lees ook