De 29-jarige Chloë Koekebakker-Huntelaar uit Noordwijk is sinds dit jaar machinist op de Thalys. Opvallend detail: ze is de eerste vrouw in die functie bij deze internationale treindienst.
Chloë is de eerste vrouwelijke Thalys-machinist in Nederland
Ze vindt het de hoogste tijd voor meer vrouwen achter het treinstuur.
Thalys
Chloë Koekebakker-Huntelaar is nog in opleiding, maar na haar examens is ze, samen met een collega die tegelijkertijd begon, de allereerste vrouwelijke machinist bij de hogesnelheidslijn. Zelf begrijpt ze alleen niet waarom ze daar alleen in is.
Bij de NS, in haar vorige functie, werken ook vrouwen in die rol. De enige reden die ze kan bedenken voor hun afwezigheid bij Thalys, is de angst voor techniek. “Misschien denken ze dat dat te moeilijk voor ze is en dat dat meer iets voor mannen is. Maar ik zie niet in waarom een vrouw dat niet kan. Het is juist een hele mooie uitdaging.”
Mannenwereld
De enige vrouw zijn betekent dus veel mannelijke collega’s. Of ze moesten wennen aan Chloës aanwezigheid? “Absoluut niet. Ze vinden het juist hartstikke leuk.”
Om meer vrouwen te inspireren, is Chloë op Instagram begonnen met het bijhouden van een dagboek. Zo deelt ze onder de naam Machinist Chloë hoe haar werkdag er uitziet. “Ik krijg veel vragen van vrouwen die er in geïnteresseerd zijn. Laatst heb ik zelfs iemand op weg kunnen helpen die ook machinist wil worden bij Thalys.”
Droombaan
Het besturen van een trein was niet iets waar Chloë vroeger van droomde. Als kind wilde ze juist stewardess worden. “Dus dat werd ik. Na een paar jaar miste de uitdaging en stopte ik ermee. Toen kwam de vraag: wat nu? Dit was het enige dat ik vroeger wilde worden, ik had geen plan B.”
Het was de man van Chloë, die zelf net was begonnen als machinist bij de NS, die haar op het idee bracht. Zelf had ze daar nog nooit bij stilgestaan. “Ik heb geen moment gedacht dat het meer iets voor mannen zou zijn. Ik zag het gewoon als een enorme uitdaging en dat sprak me aan.”
Internationaal
Die baan beviel meer dan prima, maar het gemis van internationaal gevoel werd steeds groter. Had ze vroeger vanuit het vliegtuigraam uitzicht op Azië, nu kwam ze niet verder dan het Nederlandse landschap. “Zo kwam ik uit bij de Thalys. En het rijden met 300 kilometer per uur geeft ook een gigantische kick. Vergelijkbaar met het opstijgen van een vliegtuig.”
Het internationale gevoel valt momenteel nog wat tegen. Door de heersende pandemie rijden er veel minder treinen dan normaal, waardoor ze wat minder ritten kan maken. Momenteel rijdt het Nederlandse Thalys personeel alleen nog maar tussen Amsterdam en Brussel. “Uiteindelijk hebben we de ambitie om ook naar Londen en Parijs te rijden.”
Keuring
Rijden op een trein heeft ook mindere kanten. Zo bestaat er altijd de kans dat er iemand op het spoor springt. Nieuwe machinisten en conducteurs krijgen daarom een uitgebreide training en een psychologische keuring. “Ik heb zoiets gelukkig nog nooit meegemaakt, maar ik weet zeker dat als zoiets gebeurd, ik goed word opgevangen.”
Lees ook
De Thalys brengt je binnen vier uur naar Disneyland Parijs
Dit bericht bekijken op Instagram
Een bericht gedeeld door Chloë Koekebakker-huntelaar (@machinist_chloe)
Worstel je met suïcidale gedachten of maak je je zorgen om iemand anders? Praat er dan over. Bel 0800-0113 of ga naar www.113.nl. Stichting Zelfmoordpreventie is 24 uur per dag en zeven dagen per week bereikbaar.