De afhandeling van de toeslagenaffaire verloopt niet goed. Ouders krijgen geen of weinig informatie over hun herstelverzoek. Op deze manier kunnen ze de kwestie nog steeds niet afsluiten.
Dat vindt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen.
Toeslagenaffaire
Volgens Van Zutphen zijn ingrijpende maatregelen nodig. In de periode maart tot en met juli handelde Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) minder klachten van ouders af. Dit terwijl die organisatie in deze periode juist meer zaken te verwerken kreeg.
De bevindingen van de ombudsman staan in het rapport Klacht gegrond, maar geen oplossing, dat maandag verschijnt. Gedupeerde ouders krijgen volgens het rapport geen enkele duidelijkheid over wanneer hun zaak wordt behandeld.
Achterstanden
“De UHT liep flinke achterstanden op en wettelijke behandeltermijnen zijn in meer dan een kwart van de gevallen overschreden”, aldus Van Zutphen.
De wettelijke termijn waarbinnen ouders geholpen moeten zijn, is een jaar. Die is per eind september al voor 5700 ouders overschreden. De ombudsman noemt de werkwijze van de Belastingdienst te ingewikkeld.
De UHT begon eind vorig jaar met de hersteloperatie van de kinderopvangtoeslagaffaire. De UHT behandelt daarnaast ook klachten die daar vervolgens over worden ingediend. Van Zutphen houdt in de gaten hoe de UHT met die klachten omgaat.
Gedupeerde ouders
“Ouders krijgen geen of te weinig informatie over wanneer hun herstelverzoek wordt behandeld. Hierdoor weten zij vaak niet waar ze aan toe zijn. Daarmee zijn de stress en onzekerheid nog steeds aan de orde van de dag. Ouders willen deze kwestie emotioneel en financieel kunnen afsluiten, maar kunnen dat nog altijd niet.”
Het kan heel lang gaan duren voor alle ouders die slachtoffers werden in de toeslagenaffaire zijn gecompenseerd. Dat liet demissionair staatssecretaris Alexandra van Huffelen begin deze maand weten.
Bijna vijftigduizend mensen hebben zich als gedupeerde gemeld bij de Belastingdienst. Minder dan tien procent van de toeslagenouders is volledig geholpen.