Zuid-Koreaanse vrouwen plaatsen al maandenlang op social media foto’s van kapotte make-up, als protest tegen de strenge schoonheidsnormen in het land.
Dit doen zij onder de hashtag #escapethecorset, schrijft NOS vandaag.
Cosmetische ingreep
De markt voor cosmetica in Zuid-Korea is een van de grootste ter wereld, met een waarde van zo’n 13 miljard dollar. In het land is het heel normaal dat vrouwen uren over hun uiterlijk doen en dat meisjes na hun afstuderen een cosmetische ingreep cadeau krijgen. Volgens de nieuwswebsite heeft een derde van de vrouwen iets aan zichzelf laten doen. De 22-jarige Cha Li is een van de vrouwen die helemaal klaar was met de normen en besloot het rigoureus om te gooien. “Het eerste wat mijn moeder zei toen ze me met kort haar zag, was: ‘Vanaf nu heb ik een zoon’.”
‘De man is altijd de baas’
Het afknippen van je haar is de eerste stap, daarna volgt het stoppen met make-up en het vernietigen van je verzameling aan potjes. flesjes en poeders. Volgens Cha Li gaat de hashtag verder dan protesteren tegen de schoonheidsnormen. “Hier wordt de vrouw nog steeds gezien als ‘moeder’ of ‘mooi meisje’. De man is altijd de baas. Wij jonge vrouwen laten zien dat we dat niet langer pikken. We zijn meer dan dat.”