Vrouwen hebben bij een hartstilstand 27 procent minder kans om gereanimeerd te worden dan mannen. Om dit te veranderen maakte een reclamebureau een opvallende aanpassing aan de oefenpop.
Ze ontwierpen een dummy mét borsten.
Reanimeren
Volgens de eigenaar van JOAN agency is het volstrekt onlogisch dat de hele wereld leert reanimeren op een mannelijke dummy, terwijl de helft van de wereldbevolking borsten heeft.
‘WoManikin’
De ‘Womanikin’ is een t-shirt met vullingen – borsten – dat om de standaard oefenpop heen geritst kan worden. Met deze uitvinding wil het reclamebureau de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen aanpakken.
Ongelijkheid tussen mannen en vrouwen
Uit onderzoek van de Universiteit van Colorado blijkt dat vrouwen minder snel gereanimeerd worden omdat potentiële hulpaanbieders niet weten hoe zij reanimatie moeten toepassen op een vrouwenlichaam.
Ook blijkt dat veel mannen twijfelen of ze hulp aan moeten bieden, uit angst voor beschuldigingen van ongewenste seksuele intimiteit. Wereldwijd overlijdt ongeveer een op vier vrouwen aan de gevolgen van hart- of vaatziekten.
Womanikin: Overcoming the Stigma of Breasts and #CPR ?
Never hesitate to give CPR to someone in cardiac arrest. Time is of the essence and Chest compressions help maintain the blood supply to the brain and vital organs ?.https://t.co/iBwZm0iB4W via @howstuffworks