Waar je je geld bij het terugbrengen van een product in de winkel vaak meteen terugkrijgt, is dat bij online winkels een heel ander verhaal. Volgens de bond betaalt maar liefst 44 procent van de webwinkels het verschuldigde bedrag te laat, niet volledig of zelfs helemaal niet terug aan de klant. Ook worden retourzendingen door sommige onterecht geweigerd.
…en wetbrekers
De consumentenorganisatie bestelde op verschillende momenten meer dan zeshonderd artikelen bij ruim tweehonderd webshops. Vervolgens stuurden de onderzoekers de hele bestelling binnen veertien dagen terug. Wettelijk zijn de winkels in dat geval verplicht om binnen twee weken het volledige aankoopbedrag, inclusief eventuele bezorgkosten terug te betalen. Lang niet alle shops hielden zich aan die verplichting, zo blijkt. Het duurde in sommige gevallen tot wel honderd dagen voordat het geld teruggestort was op de betaalrekening.
Smoesjes
Eén van de smoesjes die de onderzoekers te horen kreeg voor het te laat of niet terugbetalen was dat “een artikel soms zo scherp geprijsd is dat het niet teruggestuurd mag worden”, onthult een woordvoerder van de Consumentenbond vanmorgen op NPO Radio 1. “Een aantal bedrijven denkt zelf de regels te mogen interpreteren, maar zo werkt dat niet.” Mogelijk wacht enkele winkels een flinke boete; de Consumentenbond deelde haar bevindingen namelijk met toezichthouder Autoriteit Consument en Markt.