Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier wil dat Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie, de Europese miljoenensteun voor reclamecampagnes voor vlees stopt.
“Dit zijn perverse subsidies”, zegt Anne Hilhorst van de organisatie.
Haaks
Het “verouderde EU-subsidiebeleid” staat haaks op Nederlands beleid om de vleesconsumptie te ontmoedigen, stelt Wakker Dier, dat ook landbouwminister Carola Schouten een brief stuurt over de kwestie.
Volgens Wakker Dier is er een grote verscheidenheid aan vleesreclames die door de EU financieel wordt ondersteund. Sinds 2017 ging zo’n 60 miljoen euro subsidie naar de promotie van verschillende vleessoorten, waaronder rund- en varkensvlees, geiten- en schapenvlees en konijn.
Intussen probeert de Nederlandse overheid de vleesconsumptie vanwege gezondheidseffecten juist te ontmoedigen, stelt Wakker Dier. Zo voerde het Voedingscentrum onlangs de campagne Er is meer dan vlees en wordt de consument in de klimaatcampagne Iedereen doet wat gestimuleerd om vaker voor iets anders te kiezen dan vlees.
“Het ene subsidiepotje bestrijdt het andere en nationaal beleid staat hier recht tegenover Europees beleid. Nederland kan en moet veel strenger zijn op Europese subsidies”, aldus Hilhorst.