Veel te vroeg geboren kinderen kunnen tot in hun puberteit moeilijkheden ondervinden in hun ontwikkeling. Zij hebben bijvoorbeeld een verhoogde kans op leer- en sociale problemen.
Dat schrijft het Nederlands Dagblad maandag.
Begeleiding
Een en ander blijkt uit onderzoek van ontwikkelings- en neuropsycholoog Sabrina Twilhaar (31), die er vandaag aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op promoveert. Haar praktijkervaring is dat de problemen relatief laat aan het licht komen, waardoor adequate hulp en begeleiding achterblijven.
Speciaal onderwijs
Te vroeg geboren kinderen (vóór de 37ste week van de zwangerschap) worden idealiter tot hun achtste door een kinderarts en een ontwikkelingspsycholoog gevolgd. Maar de ontwikkelingsproblemen blijven veel langer, ontdekte Twilhaar, die een groep dertienjarigen onderzocht. De leerachterstanden worden al in groep 3 van de basisschool zichtbaar en verbeteren niet naarmate kinderen ouder worden, waardoor ze drie keer zo vaak extra hulp of speciaal onderwijs nodig hebben.