Vanaf 2030 kom je met een benzine of dieselauto Amsterdam niet meer in. Waar de een schrikt, ziet de ander de plannen als ‘een stip op de horizon’.
Te snel of niet snel genoeg: Amsterdams verbod op brandstofauto's maakt heel wat los
Met uitstoot-vrije gebieden en grotere milieuzones gaat de hoofdstad de strijd met luchtvervuiling aan. Maar gaat het allemaal niet wat te snel?
Dagje Amsterdam of zes sigaretten
Amsterdam weert nu al dieselauto’s in milieuzones, maar op negen plekken voldoet de stad nog steeds niet aan de Europese luchtkwaliteitsnormen. Volgens Milieudefensie staat een dagje in Amsterdam gelijk aan het meeroken van zes sigaretten. “Vuile lucht is een sluipmoordenaar en een heleboel mensen weten dat niet eens”, zei verkeerswethouder Sharon Dijksma in Nieuwsuur.
Elektrische auto is niet goedkoop
Met het Actieplan ‘Schone Lucht’ wil de gemeente Amsterdam dus geheel emissievrij maken – maar dat is nog een hele klus. In 2018 waren er officieel 234 duizend personenauto’s in Amsterdam. En elektrische auto’s zijn nog steeds niet goedkoop: volgens de ANWB was de gemiddelde aanschafprijs in december nog 39.250 euro. De stad komt autobezitters daarom ook tegemoet met subsidies en ontheffingen, en het laadpalennetwerk wordt flink uitgebreid. Als je elektrisch gaat rijden, kan je een eigen laadpaal aanvragen.
Autorijden zo alleen voor de elite
Autoliefhebbers noemen het plan “bizar”. Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging, zegt in De Telegraaf dat Amsterdam zich “buiten de realiteit” plaatst. Voor “de gewone man” is een elektrische auto te duur, zegt Van Eijck. “Autorijden wordt op deze manier alleen nog maar mogelijk voor de elite.”
Een ‘ruig plan’
“Het is wel een ruig plan”, zegt ook Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de TU Eindhoven, tegen de NOS. “Je zegt tegen een hele groep mensen: je kunt niet meer met je auto bij je huis komen in 2030.” Maar, benadrukt hij: in elf jaar tijd kan er een hoop gebeuren. “Je moet het zien als een stip op de horizon.”
Een woordvoerder van de gemeente Amsterdam zegt hetzelfde tegen de Volkskrant. Het plan is ten eerste een doel waarvan de uitvoering nog geconcretiseerd moet worden. “Een elektrische auto moet tegen die tijd bijvoorbeeld wel betaalbaar zijn voor alle Amsterdammers, dat is echt een voorwaarde.”
Onverkoopbare brandstof auto’s
Elektrische auto’s zullen snel goedkoper worden, zegt Auke Hoekstra, onderzoeker aan de TU Eindhoven, in de Volkskrant. In 2030 zal het aanschaffen van een elektrische auto goedkoper zijn dan een brandstof auto, en zullen er ook meer tweedehands modellen op de markt zijn. Toch ziet Hoekstra ook problemen. Auto’s gaan lang mee, waardoor in 2030 zestig á zeventig procent nog op benzine of diesel loopt. Doet heel Nederland die auto’s in de ban, dan zitten veel Nederlanders dus met onverkoopbare auto’s.
Lees ook:
Amsterdam wil benzine- en dieselauto’s vanaf 2030 verbieden
Amsterdam doet mee met wereldwijde trend
De plannen van Amsterdam zijn niet uniek. In de binnenstad van Oxford zijn benzine- en dieselauto’s volgend jaar al verboden. Parijs besloot anderhalf jaar geleden ook tot een verbod in 2030, en steden als Madrid, Londen, Mexico-stad, Auckland en Vancouver kondigden eerder soortgelijke maatregelen aan.