Vloggers en influencers maken zich vaak schuldig aan sluikreclame. Ze vermelden dan niet of ze geld of gratis producten voor hun filmpjes of posts krijgen.
Veel sluikreclame in posts van vloggers en influencers
Dat blijkt uit onderzoek van het Financieel Dagblad.
Sluikreclame
De krant onderzocht tientallen bekende Nederlandse vloggers, influencers en de bedrijven die hen betalen voor posts en videos. Daaruit bleek dat zeker vier grote bedrijven sluikreclame maken via vloggers of influencers. Het gaat om het automerk Opel, kledingmerk NA-KD, Marktplaats en reisorganisatie Corendon.
Lees ook
Deze vrouw was influenceer en legt uit waarom ze dat verschrikkelijk vond
‘Maatschappelijk ongewenst’
Volgens de Reclame Code Social Media & Influencer Marketing moeten influencers het duidelijk vermelden wanneer ze geld of gratis producten krijgen. Sluikreclame is niet bij wet verboden, maar wordt door velen wel als ‘maatschappelijk ongewenst’ ervaren. De Stichting Reclame Code lanceert dinsdag een campagne voor duidelijk herkenbare marketing van influencers.