Driekwart van alle moeders staat bijna nooit op vakantiefoto’s, blijkt uit een opinieonderzoek van LINDA.nl.
Fotoboeken vol lachende kinderen dus, en het lijkt of moeder niet mee was.
Driekwart van alle moeders staat bijna nooit op vakantiefoto’s, blijkt uit een opinieonderzoek van LINDA.nl.
Fotoboeken vol lachende kinderen dus, en het lijkt of moeder niet mee was.
We onderzochten hoe vaak moeders zelf op de foto gaan. 708 moeders vulden onze vragenlijst in, van in totaal 800 respondenten. Verreweg de meesten van hen zijn tussen de dertig en vijftig jaar oud.
1 – De meeste moeders zijn niet (helemaal) happy met hun uiterlijk.
Van alle vrouwen die meededen aan het onderzoek, wil 58 procent wel iets aan haar uiterlijk veranderen. 15 procent is echt niet blij en 25 procent vindt haar uiterlijk ‘prima’. Twee procent zou niets willen veranderen.
2 – De meeste moeders staan bijna nooit op vakantiefoto’s.
78 procent van hen staat ‘zelden tot nooit’ op vakantiefoto’s. Slechts 1,4 procent prijkt ‘vaak’ zelf tussen partner, kinderen of vrienden. Dat zou natuurlijk nog te maken kunnen hebben met de fotografeer-skills van de partner, maar dat spant erom. Ongeveer de helft van de vrouwen geeft aan zelf alle foto’s te maken omdat haar partner dat niet goed kan, maar de andere helft geeft aan dat hun eigen afwezigheid op de foto daar niets mee te maken heeft.
3 – De meeste moeders staan liever niet in bikini of badpak op de foto; laat staan op social media.
61 procent van de deelnemers probeert foto’s in badpak of bikini te vermijden. Bovendien zou 87 procent van de vrouwen een foto in badpak of bikini niet op social media plaatsen. Negen procent doet dat zonder bikken of blozen wel. Vier procent alleen nadat de foto bewerkt is. Filtertje, Photoshop, dat soort kunstjes.
4 – Veel moeders verwijderen foto’s waar zij niet mooi op staan.
46 procent van de deelnemers verwijdert foto’s waar zij minder goed op staan, ook als anderen (bijvoorbeeld hun kinderen) wél goed op die foto staan. Een iets groter percentage – vijftig procent – zou dit niet doen. Bij de resterende vier procent staan er geen anderen op hun vakantiefoto’s.
5 – Massaal aan de Photoshop zijn we nog niet.
Ongeveer de helft van de deelnemers let erop dat alleen haar hoofd op de foto gezet wordt en niet het hele lijf. Hoewel we één en ander verbloemen, houden we over het algemeen wél van echtheid: slechts 21 procent geeft aan haar foto’s te bewerken om er zelf beter op te staan.
Lees ook
Linda de Mol in bikini op de cover om statement te maken
“Als we kijken naar de media – van Instagram tot bladen of series – en de representatie van vrouwen daarin, draait het vaak om hun uiterlijk”, zegt Jannet Vaessen van vrouwennetwerk WOMEN Inc in een reactie.
“We zien meestal vrouwen die lang, wit, dun en jong zijn. Natuurlijk kunnen mensen dankzij Instagram makkelijker hun eigen foto’s delen, maar als je op de hashtag #momlife zoekt, zie je ook vaak moeders die aan diezelfde norm voldoen.”
“Uit eerder onderzoek van Unilever blijkt dat 69 procent van de vrouwen de toenemende druk vanuit media en reclame om een onrealistisch schoonheidsideaal te bereiken als een belangrijke reden noemt achter hun uiterlijke onzekerheden. Dat laat zien hoeveel waarde wij in onze maatschappij nog hechten aan het uiterlijk van vrouwen. Dit gaat zelfs zo ver dat vrouwen hun zelfwaarde hier ook aan hangen. We zien dat vrouwen zichzelf letterlijk onzichtbaar maken, omdat ze onzeker zijn over hun uiterlijk.”
Lees ook
Sanne staat nooit in badpak op vakantiefoto’s – en dat moet anders, vindt ze
Vrouwen krijgen online veel meer negatieve reacties dan mannen, stelt Vaessen. “Waar een dunne vrouw snel als actief en energieke moeder wordt gezien, kan een dikkere vrouw eerder afgerekend worden als een luie of ongezonde moeder.”
Een andere reden voor de uitkomsten van ons onderzoek volgens haar: “Vrouwen voelen nog altijd meer verantwoordelijkheid voor het managen van het gezin dan mannen. Dat kan verklaren waarom ze eerder achter de camera staan dan ervoor.”
Om een statement te maken staat Linda de Mol in haar bikini op de cover. Bekijk hem hier.
LINDA.nl onderzoekt hoe blij lezers zijn met hun uiterlijk. Vind je je lichaam mooi? Denk je positief over jezelf? Is je zelfbeeld veranderd? Waardoor? Doe mee aan onze anonieme enquête.