Iemand die een treinkaartje koopt, heeft daarmee geen recht op een zitplaats. Dat heeft de rechter bepaald in een zaak van ConsumentenClaim tegen de Nederlandse Spoorwegen (NS).
Volgens de rechtbank geeft het kaartje alleen recht op vervoer.
ConsumentenClaim, een bedrijf gespecialiseerd in massaclaims, daagde de NS anderhalf jaar geleden voor de rechter vanwege hun overvolle treinen. Uit een inventarisatie in november 2016 op het intercity-traject van Utrecht naar Amsterdam-Zuid zouden veel mensen (45 procent) langer dan een kwartier hebben moeten staan. Soms konden reizigers zelfs niet instappen omdat de trein al vol was.
Het vonnis
Met het kopen van een kaartje ben je alleen zeker van vervoer van A naar B, en dus níet per se van een zitplaats, heeft de rechter nu bepaald. “De wijze waarop dat vervoer plaatsvindt, is niet in de wet bepaald.” Daarnaast spant de NS zich volgens de rechter voldoende in om het vervoer zo veilig mogelijk plaats te laten vinden.
Reactie van ConsumentenClaim
Omdat in treinen geen handgrepen zaten, was volgens de organisatie ook sprake van onveilige situaties. ConsumentenClaim beschuldigde de NS ervan winst maken belangrijker te vinden dan het behoorlijk vervoeren van haar reizigers, en dacht daarom ook grote kans te maken de rechtszaak van de NS te winnen. Nu dat niet gelukt is, laat de organisatie weten dat ‘erg teleurstellend’ te vinden.
Reactie van NS
De NS zegt in een reactie dat “staan in de spits er in het drukke Nederland helaas bijhoort, hoe vervelend dat ook is”. Het vervoersbedrijf beweert dat meer dan 95 procent van de reizigers in de spits een zitplaats heeft.