We bestellen meer online, maar klagen ook vaker. Vooral pakketbezorgers moeten het ontgelden. Afgelopen jaar is maar liefst 44 procent meer geklaagd, zo blijkt uit cijfers van de Consumentenbond.
Het meest is geklaagd over niet bezorgde pakketten.
PostNL
In 2020 kreeg de Consumentenbond dertienduizend klachten binnen over de bezorging. In 2019 waren er dat nog vierduizend minder. Het gaat dus over een stijging van 44 procent. De meest gehoorde klacht is dat pakketten niet bezorgd zijn. Op nummer twee staat de onterechte ‘niet-thuismelding’.
Ruim 8800 van de klachten gingen over PostNL. Over kleinere bezorgdiensten als DPD en GLS is minder geklaagd, maar het aantal klachten steeg ook bij deze koeriersbedrijven behoorlijk.
Afhandeling klachten
Klagers klagen ook over de afhandeling van die klachten (volgt u het nog?). Twaalfduizend mensen hebben hierover met de Consumentenbond gesproken. Zij gaven de klantenservice van ‘hun’ bezorgdienst gemiddeld een vijf.
Die onvoldoende komt volgens de bond doordat de diensten vaak slecht bereikbaar zijn. Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond: “Wij gaan met de postbedrijven in gesprek om te zorgen dat de klachtafhandeling beter gaat.”