De politie verwacht, net als in 2020, een piek met online oplichting tijdens Black Friday. Niet gek, volgens de Consumentenbond is het aantal nepwebwinkels schrikbarend hoog.
Maar hoe herken je ze nou?
De politie verwacht, net als in 2020, een piek met online oplichting tijdens Black Friday. Niet gek, volgens de Consumentenbond is het aantal nepwebwinkels schrikbarend hoog.
Maar hoe herken je ze nou?
Verleidelijk: dat ene veel te dure paar schoenen aanschaffen als het 70 procent is afgeprijsd. Maar in werkelijkheid is het vaak too good to be true en word je opgelicht door een nepwebwinkel. Gerard Spierenburg van de Consumentenbond vertelt op BNR Nieuwsradio: “In veel gevallen ligt het er wel erg dik bovenop dat een deal niet kan kloppen. Ik denk dat hebberigheid hierin wel een rol speelt. Mensen die dit overkomt denken achteraf waarschijnlijk wel: ik had beter moeten weten.”
Maar goed, hoe weet je nu op voorhand of je te maken hebt met een echte of neppe webwinkel? We zetten een aantal punten voor je op een rij, zodat je weet waar je op moet letten tijdens Cyber Week en Black Friday.
1. Dubbelcheck de naam van de website in de url-balk
Cybercriminelen nemen vaak bestaande websites over die niet meer worden gebruikt, bijvoorbeeld linda123.nl of kerstgrappen2010.nl. Komt de url in de adresbalk niet overeenkomt met de naam van de webshop zelf, krab jezelf dan even achter de oren. Ook merknamen met een jaartal erachter zijn alarmerend. De sites worden zo genoemd om goed zichtbaar te zijn op Google. De kans is groot dat het hier om een nepwebshop gaat.
2. Logo
Omdat nepwebshops met grote hoeveelheden tegelijk worden gemaakt, wordt er vaak voor standaard logo’s gekozen van een kledingmerk. Dit betreft vaak merkkleding. Denk bijvoorbeeld aan het Ralph Lauren-paardje of een Gucci-patroon. Worden al deze merken op één site verkocht en zien de afbeeldingen er wat provisorisch uit? Red flags.
3. Hoge korting en massale opruimingen
Hoge kortingen en grote voorraden. Het komt zeker tijdens de zomer- en wintersale voor dat bepaalde items voor een prikkie weg mogen. Maar gaat de gehele collectie met 70 procent korting de deur uit, en zijn ook nog eens alle maten beschikbaar? Dan is het vaak een gevalletje te mooi om waar te zijn. Spierenburg: “Als er bij een reguliere winkel sprake is van uitverkoop, dan zijn de gangbare maten binnen de kortste keren uitverkocht. Dus dan moet er al een belletje gaan rinkelen.”
4. Taalfouten
In veel gevallen zijn nepwebshops met Google Translate vertaald, tot aan de algemene voorwaarden aan toe. Ook worden teksten in zijn geheel overgetikt van andere websites. Zie je hele grove tikfouten of klopt de zin onder het product van geen kant? Dan zal er vast meer niet kloppen.
5. Onduidelijke voorwaarden
Het herroepingsrecht, de algemene voorwaarden en het privacybeleid zijn vaak vaag, duidelijk gekopieerd van een andere website of slecht vertaald. Ook staat op nepwebshops vaak geen geen telefoonnummer, fysiek adres of e-mailadres. “Geen enkele manier om contact op te nemen dus”, vertelt Spierenburg.”Behalve een contactformulier, maar dat is natuurlijk een black box. Daar hoor je nooit meer wat van.”
6. Creditcard
Tegenwoordig hoef je je nooit ergens aan te melden voordat je een aankoop doet. Ook zijn er vaak meerdere betaalopties, zoals PayPal, iDeal of op rekening. Bij nepaccounts moet je vrijwel altijd een account aanmaken om te kunnen bestellen én kun je vaak alleen aankopen doen met je creditcard.
7. Keurmerk
Tot slot: check of er een keurmerk is. Valse webshops zijn vaak niet aangesloten bij keurmerken als Thuiswinkel Waarborg of het Webshop Keurmerk. Maar staar je hier ook niet al te blind op. Het komt ook voor dat zo’n shop onterecht een keurmerk gebruikt. Check altijd bij het keurmerk of dit klopt.
Ben je opgelicht? Neem dan contact op met de politie. De kans dat de politie de daders pakt is klein. Maar alleen bij aangiften kan de politie de website uit de lucht laten halen om toekomstige oplichting te voorkomen.
Steeds meer ondernemers kiezen voor 'Green Friday', maar wat is het?Lees ook