De Stint is onderzocht, aangepast en veiliger, zegt fabrikant Edwin Renzen. De RDW besluit deze week of de nieuwe versie van de elektrische bolderkar de weg weer op mag.
De Stint is onderzocht en aangepast en mag wellicht binnenkort weer de weg op
Sinds september is de Stint verboden.
Dodelijk ongeval in Oss
Het verbod werd ingesteld nadat de Stint van een Brabants kinderdagverblijf betrokken was bij een dodelijk ongeval. Door een onbekende oorzaak botste de kar met een intercity in Oss. Vier kinderen kwamen om het leven. Of mankementen aan de Stint de oorzaak zijn van het ongeluk, wordt nog onderzocht.
Nieuwe gordels en een noodstop
Verkeersminister Van Nieuwenhuizen bepaalde in het najaar al dat de Stint met strengere technische eisen en beter toezicht snel weer de weg op zou mogen. Fabrikant Edwin Renzen heeft het voertuig nu naar eigen zeggen ‘volledig door de molen gehaald’ en onder andere nieuwe gordels en een noodstop toegevoegd.
Testversie
De aangepaste versie is gisteren naar het testcentrum van de RDW in Lelystad gebracht. De RDW verzorgt de registratie van gemotoriseerde voertuigen in Nederland.
Lees ook
Waarom kinderdagverblijven baby’s steeds vaker buiten laten slapen
Duizenden Stints staan klaar
Het kost 3000 euro om een oud model Stint aan te passen. Kinderdagverblijven moeten dat bedrag zelf neerleggen, zegt de fabrikant tegen RTV Utrecht. Volgens Renzen is het bedrijf “al weken klaar om de duizenden Stints in onze loods om te bouwen”. Als de goedkeuring niet snel komt, kan hij naar eigen zeggen zijn doelen niet halen. “Ik kan pas rustig ademhalen als dat allemaal in gang is gezet.”