Het tekort aan werknemers en kinderopvang noodzaakt bedrijven steeds vaker een oppas van de zaak aan te bieden.
De ontwikkeling heeft alles te maken met de coronapandemie, schrijft Het Parool.
Oppas
Voor de pandemie toonden weinig bedrijven interesse in het aanbieden van een oppas van de zaak. Maar tijdens de lockdowns meldden steeds meer bedrijven zich aan bij verschillende oppasplatformen.
“We zochten in eerste instantie een tijdelijke oplossing om werknemers met kinderen thuis te ontlasten en de flexibiliteit te verhogen”, zegt Marjolein Heijstraten, director performance & rewards van Deloitte, tegen de krant. “Sinds juni dit jaar bieden we de oppas ook structureel aan als secundaire arbeidsvoorwaarde.”
En Deloitte is niet het enige bedrijf dat na de pandemie is blijven hangen. Charly van Straten van Charly Cares werkt momenteel met tachtig bedrijven samen. “Tijdens de coronacrisis zagen werkgevers in hoe cruciaal kinderopvang is voor werkende ouders. Niet alleen werknemers met kinderen profiteren, het hele team heeft er wat aan als ouders geen stress meer hebben over de opvang”, stelt ze. “Als er niet voortdurend een puzzel gelegd hoeft te worden over de kinderen, scheelt dat veel gedoe.”