Smartphones verbieden op scholen omdat jongeren geen aandacht meer zouden hebben voor de lessen is geen goed idee, vindt mediawetenschapper Rob Leurs. ‘Gebruik ze om hen iets te leren.’
Dat zegt hij in de Volkskrant.
‘Ze kunnen er ook mee leren’
Een onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek & Advies stelt dat smartphones op scholen een negatief effect hebben op het concentratievermogen, spellen en genoeg bewegen van kinderen. Die benadering vindt Leurs ’te algemeen’. Volgens hem maken smartphones slimme mensen slimmer en domme mensen dommer. De apparaten verbieden zou dus een enkel gunstig zijn voor leerlingen van de laagste schoolniveaus, omdat ze ook gebruikt kunnen worden om jongeren iets te leren over de gemedialiseerde wereld waarin we nu leven.
Niet minder belangrijk
Door een smartphone te gebruiken in het onderwijs zouden leerlingen bijvoorbeeld meer kunnen leren over hoe ‘filter bubbles’ (gepersonaliseerde zoekresultaten) werken, hoe je strategieën ontwikkelt voor het zoeken van informatie, hoe je cyberpesten en sexting kunt bespreken en hoe je feit en fictie onderscheidt, schrijft Leurs in de krant. Deze kennis is tegenwoordig óók van belang en zou minstens zo zwaar moeten wegen als ‘standaard’ lesstof, zoals spellingsregels.
Lekker social
Het is een feit dat we tegenwoordig grotendeels via sociale media communiceren. Het is juist daarom belangrijk om te leren hoe je je eigen digitale identiteit vormt en hoe je je privacy bewaakt. Ook is het goed om te weten hoe je online informatie op waarde kunt schatten. “We hebben initiatieven nodig die inspelen op de gemedialiseerde wereld waarin jongeren leven”, aldus Leurs.