Daar wordt aan de deur geklopt: wie zou dat zijn? Nou, de postbezorger in elk geval niet. De klachten over de late bezorging DHL en PostNL rondom de sinterklaasdrukte stromen binnen.
Waarom jouw pakketjes te laat kunnen komen voor Sinterklaas
Er zijn bij de Consumentenbond drie tot vijf keer meer klachten binnengekomen over de bezorging van pakketjes dan vorig jaar.
Topdrukte
Kijk jij elke drie seconden angstvallig naar de voordeur, omdat je jouw sinterklaascadeautjes nog steeds niet binnen hebt? We moeten je dan helaas teleurstellen: het kán zijn dat je pakjesavond maar een dagje moet verplaatsen. Er komen namelijk sowieso pakketjes te laat, laat PostNL aan RTL Z weten. De grote boosdoener? Onze nieuwe Amerikaanse ‘feestdag’: Black Friday. De pieken van topdrukte gaan daardoor te lang achter elkaar door en is er geen tijd geweest om die achterstanden in te halen.
Lees ook
7 x zo leven júllie kinderen mee met het ‘Sinterklaasjournaal’
Enorme groei
“Normaal gesproken bezorgen we 700.000 pakketjes per dag, nu zijn het er meer dan twee keer zo veel”, zegt voorlichter Ellen Talsma van Post NL tegen RTL Z. Ook bol.com is enorm gegroeid: van zes miljoen pakketjes in november en december van 2015, naar twintig miljoen pakketjes drie jaar later. Wat nog te weinig meegroeit is het personeel: “Er zijn te weinig vrachtwagenchauffeurs, te weinig sorteerders, te weinig chauffeurs voor the last mile“, vertelt bezorger-consultant Bart van Eijden. Ook kan de communicatie tussen de webshops en bezorgers beter, meent hij.