Urenlang gezocht naar de perfecte foto voor Tinder? Vergeet niet om ook even je profiel na te lezen. Typo’s en andere taalfouten maken je namelijk minder aantrekkelijk.
Dat blijkt uit onderzoek van Universiteit Tilburg.
Taalfouten
“Er is heel weinig informatie beschikbaar in iemands profiel, vaak alleen een foto en een paar zinnen. Op basis daarvan moet je bepalen of je iemand aantrekkelijk vindt. Alles ligt dus onder een vergrootglas”, vertelt promovenda Tess van der Zanden tegen RTL Nieuws. Ze deed onderzoek naar de invloed van taalfouten in datingprofielen op de indruk die een single achterlaat.
En op datingapps zijn aardig wat taalfouten te vinden. Zo komen tijdens het swipen geregeld dt-fouten voorbij en gebruiken aardig wat vrijgezellen ook ‘me’ in plaats van ‘mijn’. Daarnaast zijn er ook nog de gebruikelijke typefouten.
Onderzoek
Van der Zanden vergeleek voor haar onderzoek 12.000 datingprofielen van verschillende apps en websites. Ze vroeg daarbij de vrijgezellen naar hun indrukken van de profielen die zij voorbij zagen komen. Ook schotelde ze de deelnemers verschillende versies van neppe profielen voor. Sommige profielen hadden taalfouten en andere niet.
In de fictieve profielen mét taalfout verwerkte Van der Zanden altijd meerdere fouten. Maar slechts twee derde van de singles viel de taalfouten op. En als dat het geval was, waren de gevolgen groot. De conclusie: grammaticale onjuistheden of taalfouten hebben een negatief effect op hoe men denkt over de aantrekkelijkheid en het karakter van iemand.
Deelnemers associeerden typfouten met slordigheid. Grammaticale fouten zorgden ervoor dat iemand minder intelligent overkomt. Ook dachten deelnemers slechter over iemands persoonlijkheid als er taalfouten in het datingprofiel stonden.
Foto
Het onderzoekt richtte zich ook op de oogbewegingen van de deelnemers. “We wilden daarmee kijken hoe belangrijk tekst is in iemands profiel ten opzichte van de foto”, legt Van der Zanden uit. “Is de tekst minder belangrijk als er een foto naast staat? En maakt het dan nog uit hoe aantrekkelijk de persoon op de foto is?”
Vrijgezellen keken inderdaad eerst naar de foto. Maar de aandacht ging daarna toch vooral uit naar de tekst. “De aantrekkelijkheid van de persoon op de foto bepaalde niet hoeveel aandacht er was voor de tekst en ook niet hoeveel impact eventuele taalfouten hadden.”
Halo-effect
Een opvallende uitkomst van het onderzoek was dat de deelnemers niet meer vergevingsgezind zijn bij een aantrekkelijk persoon op het gebied van taalfouten. Iets dat volgens Van der Zanden in de literatuur tot nu toe wel werd gesuggereerd. Dat noemen onderzoekers het Het halo-effect: de neiging om mensen positief te beoordelen, gebaseerd op slechts één aspect van de persoon, bijvoorbeeld aantrekkelijkheid.