Het is de start van een nieuw modeseizoen en wordt in de mode gezien als dé belangrijkste maand van het jaar: september. Maar waarom?
Nou, vanwege geld. It’s all about the money, immers.
Frisse start in september
September. De kinderen kunnen (eindelijk) weer naar school, de zomer loopt op zijn eind en de korte broeken mogen weer achterin je kast plaatsnemen. Het voelt als een frisse start. De herfst- (en wintermaanden) komen eraan, dus die kekke zomerjurken kun je niet lang meer dragen. Gevolg: het wordt tijd voor een nieuwe collectie najaarskledij.
Ondertussen hebben modekenners maanden hard gewerkt op redacties, bij fotoshoots en merken om de grote trends voor komend seizoen te bepalen én de zogenaamde september issues van magazines te maken: de belangrijkste editie van een blad.
Bomvol advertenties
Want ook in de bladenwereld geldt het magazine dat in september uitkomt als het toppunt van elk jaar. Het blad is groter dan de andere edities aangezien er meer foto’s, artikelen en advertenties in zitten. Dat laatste is niet zomaar.
Merken en modehuizen weten dat het najaar meer invloed uitoefent op het modebeeld dan de zomermaanden en staan daarom te trappelen om aan lezers te laten zien wat ze in hun winkels hebben hangen. Ze geven grof geld uit aan de mooiste advertenties, waar september issues vol mee staan. Ze weten immers dat de meeste mensen na de zomer een nieuwe garderobe bij elkaar shoppen.
Meer money
Voorheen waren modebladen in de zomermaanden dunner omdat er dan veel kleding in de sale was en er geen nieuwe collecties werden uitgebracht. In september kwam dan éindelijk die bomvolle editie waar modeliefhebbers maanden naar hadden gesmacht, vol met nieuwe najaarstrends, artikelen en toffe campagnes.
Maar ondanks dat er de laatste jaren consistent nieuwe collecties uitkomen en zomeredities van bladen niet meer zo dun zijn als voorheen, blijft de kracht van de september-edities en de start van het nieuwe modeseizoen staan. Ze leveren bladen en merken simpelweg het meeste geld op.