Steeds meer mensen gaan voor nieuwe schoenen niet meer naar een ‘echte’ winkel. Door fikse concurrentie met de onlineverkoop hebben ruim duizend schoenenwinkels sinds 2012 hun deuren moeten sluiten.
Schoenenwinkels moeten massaal sluiten, we shoppen liever online
Ook zagen de winkels hun verkoopprijzen dalen tot het laagste niveau sinds 2005, meldt ABN AMRO in een rapport over de detailhandel.
Minder winst
Bijna een derde van de consumenten koopt nieuwe schoenen in een webwinkel. Doordat veel mensen online shoppen, kunnen schoenenwinkels hun prijzen niet verhogen. Daardoor maken de winkeliers steeds minder winst.
Alles in een
Ook worden de schoenenafdelingen van kledingwinkels zoals H&M, Zara en Primark steeds populairder. Mensen vinden het wel zo makkelijk om in dat soort winkels meteen een hele outfit bij elkaar te shoppen, schrijft ABN AMRO. De bank suggereert dat schoenenwinkels hiervan kunnen leren. Door samen te werken met kledingwinkels zouden ze een nieuwe doelgroep kunnen aanspreken.
Lees ook
Piepjong en ondernemer: steeds meer kinderen beginnen hun eigen bedrijfje