Reizigers die vanmorgen terecht kwamen in de chaos op Schiphol, hebben mogelijk nog meer pech. Het is namelijk nog onduidelijk of de claims die zij indienen gegrond zijn.
“Het is een overmachtsituatie’’, zegt een woordvoerder van KLM.
Uiteraard kunnen de reizigers die door de problemen op Schiphol ruim drie uur later op hun eindbestemming zijn gearriveerd, een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Het is dan alleen afwachten of ze daadwerkelijk geld gaan ontvangen. Volgens de Europese regelgeving hebben passagiers recht op een vergoeding als zij te maken krijgen met vertragingen en annuleringen, maar bij buitengewone omstandigheden geldt dat dus niet.
Omboeken
KLM boekt kosteloos de reizen om en wie écht niet het vliegtuig in kan stappen krijgt een hotel bij de luchthaven vergoed. Of de luchtvaartmaatschappij de kosten ergens anders gaat verhalen, weet de woordvoerder niet.
Overmachtssituatie
Hendrik Noorderhaven, directeur van EUclaim, is in ieder geval erg duidelijk. Hij geeft aan dat zijn organisatie geen claims accepteert van voor 12.00 uur, omdat er volgens hem sprake is van overmacht. Bij fikse vertragingen vanaf 12.00 uur neemt EUclaim wel weer claims aan, zegt Noorderhaven.