Royalty-journalisten vertellen in ‘Medialogica’ (VPRO) wat ze van de Rijksvoorlichtingsdienst niet mogen publiceren – op straffe van uitsluiting.
Willem-Alexander riep de Mediacode jaren geleden in het leven om zijn privéleven te beschermen.
De code helpt hem óók controle over zijn reputatie te houden. Het is geen wet, maar journalisten houden zich er meestal braaf aan. In ruil daarvoor doen de Oranjes twee keer per jaar een privéfotosessie cadeau. Alleen media die zich aan de code houden mogen erbij zijn.
Rijksvoorlichtingsdienst
De journalisten vertellen hoe ze aan de lijn moeten lopen van de Rijksvoorlichtingsdienst. Een foto van de koning op vakantie in Griekenland publiceren is bijvoorbeeld verboden. Als dat wél mag, zouden we een jetset-koning zien: “Willem-Alexander kan daar helemaal zichzelf zijn. Daar kan hij leven naar z’n geld”, vertelt onze columnist en royalty-verslaggever Sam Hoevenaar in de uitzending. Ze werd zelf op de vingers getikt toen ze met haar persoonlijke account een tweet likete met beelden van een dansende Máxima.
Tijdens een staatsbezoek mag elke journalist één vraag stellen – en de RVD controleert die vragen van tevoren. Dat accepteert de pers: “Ik weet wat er met collega’s gebeurt die vragen stellen die niet de bedoeling zijn”, zegt Rick Evers (Royalty).
Flinke deuk
Toch gaat het soms fout: de reputatie van de koning liep in oktober een flinke deuk op toen hij met zijn gezin op vakantie ging. Premier Rutte had alle Nederlanders net opgeroepen thuis te blijven vanwege het coronavirus.
De RVD noemde de reis een privékwestie en wilde er niets over zeggen. Telegraaf-journalist Wouter de Winther: “Vakanties die in strijd lijken met dat wat het kabinet van de rest van Nederland verwacht, moet je kunnen bespreken.” Willem-Alexander ging uiteindelijk diep door het stof (bekijk de video hier).
Beeldvorming
Voor het koningshuis is beeldvorming alles: “De koninklijke familie is er omdat wij geloven dat ze iets bijdragen. Het imago van hen, dat is alles”, concludeert Hoevenaar.