Op luchthaven Schiphol zijn rijen tot in de buitenlucht ontstaan door de grote drukte dit pinksterweekend.
Het vliegveld kampt dit voorjaarsseizoen met gebrek aan personeel waardoor de wachttijden voor passagiers flink oplopen.
Rijen op Schiphol
Schiphol zelf noemt de drukte op zaterdag behapbaar, maar er circuleren op sociale media ook berichten van ontevreden reizigers die uren moesten wachten.
“Ook voor vandaag geldt: het is een drukke dag. Er staan rijen en die lopen goed door”, laat een woordvoerster van de luchthaven weten. “Het is druk, maar behapbaar.”
Wegens de drukte tijdens het pinksterweekend is ook kantoorpersoneel ingezet om op de luchthaven de drukte in goede banen te leiden. Deze medewerkers helpen onder andere bij de controles van de vluchttijden van passagiers, die maximaal vier uur voor hun vlucht de vertrekhallen in mogen.
Annuleringen
Op Twitter schrijft een reiziger: ‘Ik geloofde niet in de hel tot dat ik op Schiphol aankwam vandaag’. Bij het bericht staan foto’s van lange rijen, zowel binnen als buiten de vertrekhallen.
Enkele reizigers van luchtvaartmaatschappij KLM van wie de vlucht is geannuleerd zijn boos omdat zij hier pas kort voor vertrek informatie over kregen.
Manager van professionele sporters René Cloo hoorde na zijn rit vanuit Zwolle pas op Schiphol dat zijn vlucht naar Boedapest was geannuleerd. ‘Het gaat grote zakelijke gevolgen hebben, naast de enorme kosten van circa 1500 euro die we voor deze reis hebben gemaakt’, meldt Cloo via WhatsApp. Hij had rond de Champions League-finale handbal voor vrouwen in Hongarije zakelijke gesprekken gepland.
Vast
Niet voor iedereen was het echter een drama op Schiphol. “We waren goed voorbereid vanwege alle negatieve berichten. Maar de enorm lange rij liep snel door. En het viel me op dat de medewerkers zo vriendelijk bleven, zelfs bij een kleine storing bij de security”, zegt HR-directeur Caroline van den Broek uit Haarlem voorafgaand aan haar vlucht naar het Italiaanse Bari.
Een overvol vliegveld, dat ook nog eens smerig is, schrijft Maarten.
Geland op @Schiphol. Wat een enorme chaos. Mensen met connecting flights moesten ‘even’ langs de transferbalie. Daar staat een rij van zeker 300m. Bagagehal overvol, koffers overal. Smerige wc’s, uitpuilende afvalbakken. En dan is het volgens Schiphol niet eens een piekdag.
Daniel hoopt dat deze ‘epic rij’ in beweging komt, want hij moet zijn vlucht naar Australië halen.
Arrived at @Schiphol 4-hours ahead of flight, just took 1½ hours to check-in, really hope that this epic security queue starts moving as I need to get back home to Australia, this is absolutely piss poor form for a major international airport. pic.twitter.com/e4l5SjqKMl