In ‘Reizen Waes: Wereldsteden‘ bezoekt Tom Dubai. Hoewel hij sceptisch is en vooral uiterlijk vertoon verwacht, is hij vastbesloten om verrast te worden.
En als het aan zijn gids Hattem ligt, wordt Tom op slag verliefd op de stad.
Sceptisch
Zoals Tom aan het begin van de aflevering vertelt, was Dubai tot de jaren ’70 een kalm vissersstadje met maar een paar duizend inwoners. Door de ontdekking van olie in de grond niet veel later, werden de Emiraten schatrijk en veranderde Dubai in een mum van tijd in een wereldstad met 3,5 miljoen inwoners.
Door deze plotselinge explosie van de stad is Tom sceptisch en staat een bezoekje aan de stad niet bovenaan zijn bucketlist. “Ik heb altijd een soort aversie tegen Dubai gehad. De chique hotels, de sportwagens, al die bling bling. Voor mij is er toch altijd een gevoel dat hier geen eigen cultuur is.”
Groot, groter, grootst
Gids Hattem probeert hem te overtuigen met zijn tour, die begint met een bezoekje aan hotspots die laten zien waar Dubai het beste in is: de allergrootste zijn. “Dit is het grootste winkelcentrum van de wereld”, legt de gids uit. “Met daarin het grootste aquarium en daar tegenover de grootste snoepwinkel van de wereld.”
En natuurlijk is de tour van “de allergrootsten” niet compleet zonder een tripje omhoog in de Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld. Daar komen de mannen geheel in stijl met de snelste lift ter wereld. “Dat waren 125 verdiepingen,” zegt Hattem als de lift stopt. “Mijn lift naar de zesde verdieping doet er langer over.”
Hoewel Tom best “onder de indruk” is van alle superlatieven en extremen die Hattem hem toont, mist hij toch waar hij naar op zoek was: cultuur. Maar de gids geeft de zoektocht niet op en neemt Tom mee naar de oude kern van Dubai, waar het ooit allemaal begon.
Terwijl ze per traditionele boot naar de overkant van de rivier varen, springt een Belgische wafel-zaak hem in het oog. “Dat is toch ongelooflijk? Je komt hier naartoe, eindelijk in het origineel en dan: Belgische wafels.”
Toch kan het oude gedeelte van Dubai Tom eindelijk bekoren. Tijdens het bezoeken van een Souq, een Arabische markt, wordt Tom ondergedompeld in de Arabische cultuur.
Verkooppraatje
En zoals het hoort op zo’n markt, koopt Tom nog een souvenirtje voor thuis: een Jericho roos. Deze uitgedroogde bloem zou weer tot leven moeten komen als hij het thuis in water zet.
Helaas voor Tom blijkt dit, zoals dat ook hoort op een Arabische markt, een mooi verkooppraatje te zijn. Want wanneer hij thuis de instructies van de marktkoopman opvolgt, gebeurt er helemaal niets. Hij richt zich naar zijn gids: “Hattem, it doesn’t work. So I’ll be back…”