Online
Ben Kohn weet niet of een papieren tijdschrift nog de beste manier is om met klanten te communiceren, vertelt hij in de Amerikaanse krant Wall Street Journal. “Veel speelt zich tegenwoordig online af.”
Tien keer minder
Ondanks de concurrentie online heeft de CEO nog geprobeerd om met zijn team het blad te redden. Zo stopte het bedrijf even met naaktfoto’s en werd het niet meer tien keer per jaar uitgegeven, maar slechts zes keer. De interventies waren allebei tevergeefs: in de afgelopen veertig jaar is de oplage van 5,6 miljoen naar 500.000 gedaald.
Uitgerekend nu
Toch wordt nu pas de optie overwogen om te stoppen. Dat heeft alles te maken met het overlijden van Hugh Hefner, de oprichter van Playboy. Toen Hefner zijn aandelen verkocht, heeft hij dat gedaan onder de voorwaarde dat het blad zou blijven bestaan zolang hij leefde. En dat was tot september vorig jaar het geval. Het staat de aandeelhouders nu vrij om voor een andere koers te kiezen.
Merk
De CEO wil zich dit jaar nog gaan focussen op Playboy als merknaam en logo. Of dat ook gevolgen zal hebben voor de Nederlandse uitgave is nog niet bekend.