Nadat Aldi aankondigde per 1 oktober te stoppen met de verkoop van energiedrankjes aan kinderen tot veertien jaar, heeft ook Lidl besloten om geen ‘suikerbommen’ meer te verkopen.
“De start van het nieuwe schooljaar, dat is voor ons het aangewezen moment”, zei een woordvoerder van Lidl Nederland in De Telegraaf. Het is voor de supermarktketen een eerste stap. De woordvoerder laat weten niet uit te sluiten de leeftijdsgrens in de toekomst te verhogen. Lidl maakte ook onlangs bekend om uiterlijk in 2022 te stoppen met de verkoop van sigaretten.
Domino-effect
Aldi maakte de maatregel als eerste bekend. Als snel volgde Lidl. Het is daarmee de eerste keten in Nederland die de verkoop van pepdrankjes beperkt. Enkele Britse supermarkten besloten jaren geleden al te stoppen met de verkoop van energiedrankjes aan kinderen.
Stuiteren
De ‘oppeppers’ liggen al jaren onder vuur van artsen en voedingsdeskundigen. Ze zitten vol met suiker, cafeïne en taurine. Volgens de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK) drinken met name tieners soms wel zes blikjes of meer per dag. Dat leidt volgens de NVK tot klachten als rusteloosheid, vermoeidheid en hartritmestoornissen.