Na auto’s en vliegtuigen gaan ook treinen zichzelf besturen. De NS test dit najaar zelfrijdende treinen op de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle.
Volgens het vervoersbedrijf gaat het om een testrit zonder reizigers.
Automatische piloot
De trein wordt bestuurd door een computerunit die alles over de trein en het spoor weet: vergelijkbaar met de ‘automatische piloot’ in een vliegtuig. Ook is er gewoon een machinist aanwezig. Hij kan ingrijpen wanneer dat nodig is. De aanleiding voor deze ‘automatische piloot’ is de toenemende drukte op het spoor. Zelfrijdende treinen kunnen volgens de NS dichter op elkaar rijden.
In augustus meldde de NS dat het spoor in 2027 vol is. Het bedrijf probeert daarom op verschillende manieren de ruimte op het spoor beter te benutten. Zo kun je tegenwoordig iedere tien minuten op de trein stappen tussen Eindhoven, Utrecht en Amsterdam. Ook draagt het personeel een smartwatch, waardoor de treinen op de seconde nauwkeurig kunnen vertrekken.