Nu kijk je nog vooral op de schermen in de trein om je (vertraagde) aankomsttijd te checken, maar vanaf september brengt NS reclameboodschappen naar de coupés.
Van aankomsttijd naar wasverzachter: NS start vanaf september met reclames in trein
De NS spreekt uitdrukkelijk van een proef, schrijft de Volkskrant.
Tulpenvelden
Een trein die door een tulpenveld rijdt en een romantische oproep – ‘Hartklopping’ – van een reiziger: veel spannender dan dat werd het tot nu toe niet op de schermen in de trein. Maar naast haltes, aankomsttijden en werkzaamheden komt de NS nu ook met reclameboodschappen.
Proef
De proef zal tot het einde van het jaar duren. De reclames zullen in 137 van de ruim 400 intercity-treinen te zien zijn. “Na de proef bekijken we hoe de reiziger de reclame ervaart”, zegt een woordvoerder tegen de Volkskrant.
Lees ook
ProRail: ‘Treinstations over twee jaar volledig rookvrij’
‘Bijzaken’ in de trein
Of de reiziger blij zal zijn met de advertenties, is nog meer zeer de vraag. Ook de ‘Hartkloppingen’ en promofilmpjes voor culturele evenementen roepen volgens de krant frustraties op. ‘Ik zit zelf vaak met frustratie ongeduldig naar de informatieschermen te staren. Een informatieve video of NS-propaganda eens in de paar minuten moet mogelijk zijn. Maar deze bijzaken krijgen nu voorrang en dat stoort’, schrijft iemand op het NS-forum.