Streamingdienst Netflix is van plan een aantal grote veranderingen door te voeren. Zo versnelt het bedrijf het plan om reclames te introduceren bij de goedkoopste abonnementsvorm.
Ook wil Netflix het delen van wachtwoorden in de ban doen.
Reclame
Netflix maakte onlangs bekend voor het eerst in tien jaar een groot aantal abonnees te zijn verloren. In het eerste kwartaal van 2022 waren dat er tweehonderdduizend minder ten opzichte van drie maanden eerder. Volgens de voorspellingen zal het aantal afhakers alleen maar oplopen en verwacht het bedrijf van zo’n twee miljoen abonnees afscheid te nemen in het tweede kwartaal. Sinds deze aankondiging is de beurswaarde gekelderd en verloor de streamingdienst 70 miljard dollaar aan waarde.
Volgens werknemers wil Netflix dit terugverdienen door de plannen voor de komende twee jaar te versnellen. Daaronder valt dus ook het introduceren van reclames bij de goedkoopste abonnementsvorm. Dit staat bovendien sneller te gebeuren dan verwacht, delen twee anonieme werknemers met The New York Times. De introductie zal naar verluidt worden gedaan in de laatste drie maanden van dit jaar. Hoe het er precies uit zal zien, is nog niet bekend.
Netflix
Gelijktijdig zal de streamingdienst proberen het delen van inloggegevens te verminderen. De manier waarop ze dit willen doen is abonnees, die zich hier schuldig aan maken, een hoger maandbedrag te rekenen. “We proberen delen niet volledig stop te zetten, maar we gaan je vragen meer te betalen om dit met iemand te kunnen delen”, aldus Greg Peters, Netflix’s chief operating officer.
Analist Richard Greenfield vertelde aan The Verge dat Netflix door het afstraffen van het delen van inloggegevens 10 tot 20 miljoen extra Amerikaanse abonnees voor zich kan winnen.