Minder mensen weten Netflix te vinden: voor het eerst in tien jaar heeft de streamingdienst minder abonnees.
Aan het einde van het eerste kwartaal had Netflix 200.000 betalende gebruikers minder dan drie maanden eerder.
Netlflix
Voor het Amerikaanse bedrijf betekent dat de eerste neergang in abonnees sinds 2011. Bovendien rekent het bedrijf erop in het lopende kwartaal nog eens twee miljoen betalende klanten te verliezen. Netflix geeft al langer aan dat de cijfers de afgelopen jaren vertekend waren.
Door de coronapandemie bleven wereldwijd mensen meer thuis en was er veel behoefte aan vermaak. Maar inmiddels kunnen in veel landen mensen weer naar cafés, restaurants en bioscopen en zegt een deel hun Netflix-abonnement op.
Ook de toegenomen inflatie speelt een rol als een factor waardoor sommige mensen hun uitgaven tegen het licht gaan houden.
Concurrentie
Volgens het bedrijf is verder de concurrentie van andere streamingdiensten toegenomen. De afgelopen jaren gingen onder meer Disney+, HBO Max en in Europa ook Viaplay in steeds meer landen van start.
Tenslotte is ook het delen van inloggegevens een probleem voor Netflix. Het bedrijf zegt dat zo’n 100 miljoen huishoudens de streamingdienst bekijken zonder daarvoor te betalen. Dat aantal komt bovenop de circa 222 miljoen betalende huishoudens.
Netflix wil die meekijkende huishoudens ook aanspreken. In Latijns-Amerika heeft de dienst al geëxperimenteerd met een abonnement voor meerdere huishoudens.
Series
Verder moeten de bestaande gebruikers door betere suggesties en veel nieuwe series en films overgehaald worden om langer lid te blijven.
Onlangs introduceerde Netflix al een nieuw beoordelingssysteem waarmee naast een duimpje omlaag en een duimpje omhoog ook twee duimpjes omhoog kunnen worden gegeven.
In het afgelopen jaar waren de series Bridgerton en Inventing Anna grote hits. Ook de documentairefilm Tinder Swindler de film The Adam Project scoorden goed. In de komende periode komt er onder meer een nieuw seizoen van de hitserie Stranger Things uit.