Meer dan zestig procent van de producten van Nestlé voldoet niet aan ‘de erkende definitie van gezondheid’. ’s Werelds grootste voedselbedrijf zegt dit in een interne presentatie die in handen is van ‘Financial Times’.
Nestlé merkt meerderheid eigen producten zelf aan als ongezond
Sommige producten van de gigant zullen nooit gezond zijn, geeft Nestlé volgens de Britse krant zelfs toe, ‘hoeveel we ook doen aan innovatie.’
Nestlé
In de presentatie gaat de producent van KitKat en Nesquick poederchocolade uit van het Australische beoordelingsmodel waarin de gezondheid van een product in sterren wordt uitgedrukt. Dit systeem wordt internationaal gebruikt om het gezondheidsniveau van producten te bepalen. Nestlé ziet een score van 3,5 ster van de vijf sterren en hoger als gezond. Slecht 37 procent van Nestlé’s voedings- en drankproducten haalde begin dit jaar die grens.
Dit houdt in dat onder andere 70 procent van de eigen voedingsproducten en 96 procent van de dranken volgens Nestlé ongezond zijn. Een zakje van 14 gram Nesquick poeder met aardbeiensmaak bevat 14 gram suiker, schrijft Financial Times. Toch wordt dit product dat met melk gemixt moet worden aangeprezen als het ‘perfecte’ product voor kinderen om de dag mee te beginnen.
Lees ook
‘Gezondheid kinderen onder druk door klimaatverandering en reclame ongezond eten‘
Een blikje Pellegrino water dat naar sinaasappel smaakt lijkt in eerste instantie misschien gezond. Maar volgens Nestlé zit hier meer dan 7,1 gram suiker per 100 milliliter in. Het product krijgt hierdoor de allerlaagste gezondheidsscore.
Gezondheid
In een reactie zegt Nestlé wel de strijd te willen aangaan met obesitas en gezondere voeding te willen promoten. Het bedrijf wil ‘de gezondheidsstrategie’ daarvoor onder de loep nemen. Ook zou de voedselgigant eventueel bereid zijn om bepaalde merken te verkopen.
Wel zegt het bedrijf dat ze geloven dat de balans van een gezondheid tussen “welzijn en genieten” in zit. “Dit houdt in dat er ook ruimte moet zijn voor genotsproducten, met mate geconsumeerd.” Daarnaast stelt Nestlé dat het nog steeds bezig is om haar portfolio “lekkerder en gezonder” te maken.