De wachtrijen op Schiphol lijken voorlopig nog niet korter te worden. Daardoor zien medewerkers steeds vaker nep-gehandicapten, passagiers die doen alsof ze een handicap hebben, om zo de lange rijen te omzeilen.
Dat meldt AT5.
Schiphol
Schiphol ziet sinds de meivakantie een toename van 35 procent in het aantal aanvragen van passagiersassistentie in vergelijking met 2019. “Deels komt het omdat mensen langer moeten wachten en dus fysiek eerder assistentie nodig hebben”, zegt Madelon van der Hof van Schiphol tegen AT5.
“Anderzijds zien we ook dat reizigers hulpmiddelen inzetten om rijen te omzeilen”, vervolgt ze. “Voor dat laatste hebben we natuurlijk geen goed woord over. Het zorgt ervoor dat de kwetsbare groep reizigers hierdoor in de verdrukking komt.”
Nep-gehandicapten
Toch is het volgens Van der Hof voor Schiphol een uitdaging om iets aan dit probleem te doen. “We zijn namelijk wettelijk verplicht om iedereen die daarom vraagt, hulp te verlenen”, zegt ze. Medewerkers mogen dan ook niet vragen naar de reden van de aanvraag.
“Vandaar ook echt de oproep aan mensen om alleen assistentie aan te vragen als je dat ook echt nodig hebt.”