Vandaag stortte een vliegtuig van Ethiopian Airlines neer toen deze vanuit Ethiopië onderweg was naar Nairobi in Kenia. Alle 157 inzittenden kwamen daarbij om het leven.
Wij zetten op een rij wat we tot nu toe van de ramp weten.
De vliegramp
Volgens een verklaring van Ethiopian Airlines werd het contact met het toestel kort na het opstijgen in Addis Abeba verbroken. Het vliegtuig was toen ter hoogte van de plaats Bishoftu, op ongeveer 60 kilometer ten zuidoosten van de hoofdstad. De piloot meldde daarvoor problemen met het toestel en vroeg toestemming om terug te keren naar Addis Abeba, zo zegt de vliegmaatschappij. Het is echter nog te vroeg om iets te kunnen zeggen over de oorzaak van de crash.
De slachtoffers
Er zaten 149 passagiers in het vliegtuig die volgens de Keniaanse staatsomroep 33 nationaliteiten hadden. Zo waren er Kenianen, Ethiopiërs, Britten en Fransen in het vliegtuig aanwezig. Daarbij vlogen er nog acht bemanningsleden mee. Vanmiddag maakte de Keniaanse minister van Transport bekend dat er vijf Nederlanders in het vliegtuig zaten. Op de passagierslijst die Ethiopian Airlines later publiceerde, stonden echter geen Nederlanders. Wel zaten er vijf Duitsers in het vliegtuig. Hierdoor lijkt het om een misverstand te gaan. Er werd door de Keniaanse autoriteiten gesproken over ‘Dutch’, zo schrijft ANP. Waarschijnlijk moest dat ‘Deutsch‘ zijn.
Verklaring Buitenlandse Zaken
Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft laten weten dat er ‘voor zover bekend’ echt geen Nederlanders in het toestel zaten. Toch kan het ministerie nog geen definitief uitsluitsel kan geven, omdat er nog na wordt gegaan of passagiers dubbele nationaliteiten hadden.
Het is de tweede keer binnen zes maanden dat er een Boeing 737 Max crasht. Op 29 oktober stortte een vliegtuig van Lion Air ook kort na het opstijgen in Jakarta neer in zee. Beide toestellen waren slechts een paar maanden oud. Uit onderzoek bleek dat bij het toestel van Lion Air een defecte sensor de crash veroorzaakte. Deze sensor gaf verkeerde informatie over het vliegtuig waardoor de neus van het toestel telkens naar beneden dook. Piloten probeerden 24 keer handmatig het toestel weer recht te krijgen. Na elf minuten verloren zij definitief de controle over de Boeing 737 Max waarna het vliegtuig in zee stortte.