De Britse modeontwerpster Vivienne Westwood is donderdag op 81-jarige leeftijd overleden. Ze is ‘vredig’ en in het bijzijn van haar familie in Londen gestorven.
Dat maakt haar modehuis bekend op Twitter.
Vivienne Westwood overleden
Westwood was een van de meest vooraanstaande Britse ontwerpers. Ze maakte naam in de jaren zeventig met controversiële punk-creaties. Die stijl bleef ze altijd behouden in de vele collecties die ze ontwierp.
Westwood was rebels en wilde graag shockeren. Zo verscheen ze in 1992 op Buckingham Palace zonder ondergoed aan toen ze een onderscheiding kreeg van koningin Elizabeth. “De enige reden dat ik in de mode zit, is om het woord ‘conformiteit’ uit te roeien”, zei Westwood in haar biografie uit 2014. “Niets is voor mij interessant tenzij het dat element heeft.”
Haar aparte en grootse ontwerpen werden door vele sterren gedragen. Zo was ze onder meer verantwoordelijk voor de outfit die prinses Eugenie aanhad op de bruiloft van prins William in 2011. Ook de beroemde grote hoed van Pharrell Williams tijdens de Grammy’s in 2014, die zelfs een eigen Twitter-account kreeg, was van haar hand. Ook is er in de eerste Sex and the City-film uit 2008 een bruidsjurk van Westwood te zien.
Westwood was ook een activist. Zo sloot ze zich in 2020 nog op in een grote kooi voor een gerechtsgebouw in Londen omdat ze vond dat WikiLeaks-oprichter Julian Assange moest worden vrijgelaten. Ze ontwierp ook de trouwjurk van Assange’s vrouw Stella Moris. Voor Assange zelf leverde ze een kilt, een knipoog naar diens Schotse afkomst. Ook zette ze zich in tegen klimaatverandering en luchtvervuiling.
Sex Pistols
Westwood was in de jaren zeventig en tachtig partner van de Britse kunstenaar Malcolm McLaren, de manager van punkgroep The Sex Pistols. McLaren en Westwood begonnen begin jaren zeventig de kledingzaak Let It Rock en een modelabel in de beroemde Londense straat King’s Road. De modeontwerpster gaf in haar biografie aan dat zij en McLaren de punk min of meer hebben uitgevonden.
Haar echtgenoot en creatief partner Andreas Kronthaler laat aan de BBC weten dat hij haar werk voorzet met zijn vrouw in het hart. “We bleven tot aan het einde doorwerken en ze heeft me genoeg dingen gegeven om mee door te gaan.”