Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft in 2011 gefaald bij de toelating van de stint. Het was toen al duidelijk dat de bromfiets niet helemaal deugde, maar dat werd verzwegen tegenover de Tweede Kamer.
Reconstructie wijst uit: minister wist dat stint de weg niet op mocht
De huidige minister Cora van Nieuwenhuizen wist dat de stint niet voldeed aan cruciale toelatingseisen over de remweg, maar hield daar haar mond over.
Te lange remweg
Het vreselijke ongeluk in Oss zit bij ons allen nog in het geheugen. RTL Nieuws maakt nu, bijna een jaar nadat de stint van de weg werd gehaald, een reconstructie. Daaruit blijkt dat in 2011 al bekend was dat de bromfiets een te lange remweg had, en dus helemaal niet de weg op had gemogen. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), die de keuring van vervoersmiddelen uitvoert, en de ambtenaren van het ministerie, waren hiervan op de hoogte.
Lees ook
Wij staan even stil: het is een jaar na het tragische Stint-ongeluk
Gefaalde keuring
Bij de keuring van de stint zou een verkeerde berekening zijn gebruikt. De concepteisen bleken niet te kloppen, maar toch kreeg de fabrikant van de stint groen licht voor de productie. Minister van Nieuwenhuizen hield de negatieve keuring achter voor de Tweede Kamer, terwijl zij juist expliciet om alle informatie hadden gevraagd. De fabricant van de stint was ook niet op de hoogte van de gebreken.