Gehakt in een zakje en bananen in papier: bij supermarktketen Jumbo gaan de plastic verpakkingen op de schop. Andere winkels gingen hen al voor.
Jumbo hoopt op deze manier honderdduizenden kilo’s plastic per jaar te besparen.
Geen plastic
Zo vervangt de supermarkt het plastic bakje van half-om-half gehakt vanaf 1 april door een zakje. Op die manier is volgens de supermarkt voor een verpakking van 500 gram voortaan zeventig procent minder plastic nodig, meldt NOS. Uiteindelijk gaat Jumbo alle soorten gehakt in zakjes verkopen.
In het najaar krijgen ook verschillende biologische vleesproducten een nieuw – duurzaam – jasje. Ook groenten, fruit en aardappelen moeten anders verpakt worden. Zo gaan champignons in een doorzichtig pakje omdat dit beter gerecycled kan worden, en worden bananen bij elkaar gebonden met papier.
De doorzichtige bakjes met champignons herken je misschien al van de Albert Heijn, en ook Lidl en Deen voerden al verschillende duurzamere verpakkingen in. Jumbo is dus ook zeker niet de enige die het plastic gebruik terugdringt. Daarnaast schrapte PLUS onlangs de dubbele deksels bij noten. Later dit jaar geldt dit ook voor tapas en brood- en toastsalades.
Supermarktketens
In een brancheplan hebben de supermarkten met elkaar afgesproken om in 2025 twintig procent minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. 95 procent van de verpakkingen moet tegen die tijd recyclebaar zijn.