Goed nieuws voor borstkankerpatiënt Wendy Troost: Menzis vergoedt een hersteloperatie aan haar gehavende borst. Ze hoeft géén intieme foto’s te laten zien om te bewijzen dat de operatie nodig is.
Haar borst is geamputeerd, maar de hersteloperatie waarbij ze een implantaat kreeg ingebracht, is mislukt. Waardoor ze nu met een ‘verfrommelde neptiet’ zit. Die wil ze laten herstellen met lipofilling, maar dat ging niet zomaar.
Verzekeraar Menzis vroeg haar foto’s van haar borsten te sturen om in aanmerking te komen voor lipofilling (borst vullen met vet uit buik of benen, red.). Dat vond Wendy ‘fout op elk niveau’ en ze stapte naar ons. Ze bleek lang niet de enige die intieme foto’s naar een zorgverzekeraar moest sturen voor een vergoeding.
PVV-Kamerlid Fleur Agema diende een motie in om een einde te maken aan deze werkwijze van zorgverzekeraars. Alle politieke partijen tekenden die motie. Ook Tamara van Ark, destijds minister van Medische Zorg, was het eens met het oordeel van de Kamer. Zorgverzekeraars móéten controleren, maar “dat moet dan niet via een blootfoto”, zei ze.
Andere codering
Wendy krijgt de hersteloperatie vergoed, bevestigt Menzis aan LINDA.nl. “Zonder foto’s op te sturen of mijn verfrommelde neptiet aan de zoveelste arts te laten zien!”, juicht ze.
Menzis en haar chirurg concluderen dat het in dit geval gaat om een ’tweede reconstructie na doormaken van borstkanker’. De eerste twee reconstructies na borstkanker worden in Nederland meestal vergoed zonder uitgebreide medische beoordeling door de verzekeraar, legt Menzis in een mail aan Wendy uit.
De eerste aanvraag voor de reconstructie was verwarrend, schrijft de medisch adviseur: die kreeg een codering die óók gebruikt wordt voor cosmetische behandeling. Hierdoor ging het mis en kreeg Wendy de vraag zelf foto’s aan te leveren voor een medische beoordeling.
Nieuwe werkwijze
Verder heeft Menzis de werkwijze aangepast, bevestigt de zorgverzekeraar aan LINDA.nl. Zorgverzekeraars hebben de wettelijke taak om aanvragen te checken, maar Menzis belt voortaan eerder over de medische beoordeling an sich, en wat daarvoor nodig is. En ook: de reden van een eventuele afwijzing. “Dat hadden we veel sneller moeten doen.”
Als er onduidelijkheden in de aanvraag zitten, nemen de medisch adviseurs van Menzis contact op met de arts. “Dit is de standaardwerkwijze geworden bij dit type aanvragen.”
LOOP JIJ ERGENS TEGENAAN? DEEL JE VERHAAL, WIE WEET KUNNEN WE HELPEN
Loop jij met een groot probleem of maak jij je zorgen om een maatschappelijk issue? Madelijne Daub, senior redacteur bij LINDA.nl, duikt er met liefde in.
Zie jij iets in je leven waarvan je denkt: dit klópt gewoon niet? Bijvoorbeeld op het gebied van zorg, onderwijs, financiën, vrouwenrechten, of iets totaal anders? Kom maar door. Mail je verhaal naar madelijne.daub@linda.nl. We benaderen je mogelijk voor een interview of verwerken je verhaal in een artikel – altijd alleen met jouw uitdrukkelijke toestemming.