De familie Ruijmgaart-Tokkie verwierf in Nederland landelijke bekendheid door het realityprogramma De Tokkies. En dat bleef niet zonder gevolgen.
Dat vertellen ze in de Prime-documentaireDe Tokkies 20 jaar later.
De Tokkies
“Ik ben beroemd geworden met pijn en verdriet”, zegt moeder Hanna in de trailer. “Mijn neefjes en nichtjes kregen gewoon klappen op school, omdat ze Tokkie heten.” De achternaam wordt door het realityprogramma een synoniem voor het woord ‘asociaal’ en belandt met die betekenis zelfs in de Dikke Van Dale. “Ze hebben bij alles van mij geprofiteerd. Ze hebben T-shirtjes en sjaaltjes gemaakt. En ze verkopen Tokkiesaus, ‘asociaal lekker’.” De familie zelf krijgt er geen cent voor.
Vader Gerrie: “De media zeggen dat we asociaal zijn, niet sociaal met de medemens. Wij zijn wél sociaal met de medemens.”
Documentaire
Het kleeft aan het stel en hun kinderen Wimpie, Wesley en Nathalie. Jarenlang hebben ze gezwegen, maar nu doen ze hun verhaal over de keerzijde van de roem die de familie ten deel viel en willen ze voor eens en voor altijd korte metten maken met hun reputatie.
De documentaire ‘De Tokkies 20 jaar later’ is vanaf 30 april te zien op Prime Video.