Advocaat Narda Teke-Bozkurt is een van de slachtoffers van de toeslagenaffaire. Aan tafel bij BEAU vertelt de moeder van drie kinderen hoe zij deze periode is doorgekomen.
“Mijn familie betaalde zeven jaar lang de boodschappen.”
Advocaat Narda Teke-Bozkurt is een van de slachtoffers van de toeslagenaffaire. Aan tafel bij BEAU vertelt de moeder van drie kinderen hoe zij deze periode is doorgekomen.
“Mijn familie betaalde zeven jaar lang de boodschappen.”
Toen Teke-Bozkurt slachtoffer werd van de toeslagenaffaire was ze rechtenstudent. Ze moest 45.000 euro terugbetalen, wat ze trouw deed, met een reden: “Ik mocht niet failliet worden verklaard, anders mocht ik geen advocaat worden”, vertelt de moeder van drie kinderen tegen Beau. “Ik heb een periode meerdere bijbanen gehad om zeven jaar lang de belastingdienst terug te kunnen betalen. Tot een maand voor mijn beëdiging als advocaat.”
Nu zet Teke-Bozkurt zich als advocaat in voor ruim 180 gedupeerden. “Jij gebruikt nu de kennis die je op hebt gedaan tijdens die vreselijke tijd, om andere mensen te helpen, ik vind het fantastisch”, aldus Beau.
Tafelgast Marc-Marie Huijbregts vindt het op zijn beurt knap hoe ze het heeft volgehouden: “Maar dan kom je uit een ongelofelijk moeilijke periode, waarin je bijbanen had en ook studeerde.” “Daarnaast had ze een gezin van drie kinderen,” vult een andere tafelgast aan, “anders kreeg ze geen Kindertoeslag.” Teke-Bozkurt: “Ik had het geluk dat ik mijn familie om mij heen had die elke week boodschappen deed, daar had ik geen geld voor.”
Beau vraagt de advocaat hoe zij in “het web van de belastingdienst” terecht gekomen is. “Ik kreeg een brief van de belastingdienst waarin ze om aanvullende informatie vroegen. Ik heb alles naar ze toegestuurd, toen werd er gezegd dat ze niks hadden ontvangen. Dus heb ik het nog een keer gestuurd.”
Weer hadden ze het niet ontvangen. “Toen heb ik het aangetekend toegestuurd, maar opnieuw hadden ze niks ontvangen. En dit terwijl ik via PostNL bericht kreeg dat ze het wel hadden ontvangen. Toen ben ik langsgegaan en heb ik het persoonlijk aangeleverd, maar opnieuw hadden ze niks ontvangen.” Teke-Bozkurt wist niet was ze nog meer moest doen om de juiste papieren aan te leveren, ze had ten slotte alles al gedaan. “Toen kreeg ik een brief dat er een fout was en ging ik de fout bij mezelf zoeken.”
Ze diende een bezwaar in, maar deze werd afgewezen. De belastingdienst toeslagen viel niet onder gesubsidieerd rechtsbijstand en ze kon geen advocaat inschakelen. “Gelukkig was ik rechtenstudent en kon ik het zelf uitzoeken.” Uiteindelijk kreeg ze een brief waarin stond dat het ongegrond werd verklaard. Ze had twee keuzes: of alles terugbetalen of naar de rechtbank. “Toen heb je besloten alles terug te betalen?”, vraagt Beau. “Ja, want het was de belastingdienst”, antwoordt Teke-Bozkurt. “Zij stonden bekend als een betrouwbaar overheidsorgaan.”
De advocaat zag geen andere keus dan het bedrag terug te betalen. Daarnaast kwam er nog rente overheen en moest ze smeken voor een betalingsregeling. Mensen die in het systeem van de belastingdienst aangemerkt stonden met een fraudestempel kregen deze regeling echter niet. “Deze stempel bleek ik te hebben”, zegt Teke-Bozkurt. “Twee jaar na mijn beëdiging als advocaat kwam ik erachter dat ik op Het Systeem Fraude Signalering Voorziening heb gestaan, terwijl je als advocaat door de hele molen gaat. Je moet betrouwbaar zijn”, sluit ze af.
Bekijk de gehele uitzending van ‘Beau’ terug op Videoland.
Iris (37) werd slachtoffer van de toeslagenaffaire: 'Heeft mijn huwelijk gekost'Lees ook