Juf Jill werkt op Basisschool De Stappen in Tilburg en deed mee aan een bijzonder experiment met haar klas.
Ontroerend: groep 3 steekt klasgenootje dat moeite heeft met lezen hart onder de riem
De opdracht was simpel: de klas kreeg een stelling voorgelezen, en dan moesten ze links of rechts staan. Bij de lachende emoji staan betekende een ‘ja’, bij de sombere emoji ‘nee’. Juf Jill keek achter de schermen mee.
Groep 3
En bij de laatste stelling ziet juf Jill hoe hecht haar klas is. De stelling is namelijk ‘Ik vind lezen makkelijk’, waarna iedereen in eerste instantie naar de blije emoji rent. “Echt? Niemand vindt het moeilijk?”, wordt de klas nog eens gevraagd. En dan loopt Isa toch naar de sombere emoji. Hij heeft moeite met lezen, erkent ook juf Jill. “Er zijn altijd kinderen, die hebben net wat meer hulp nodig, wat meer tijd nodig.”
Moeite met lezen
De klas krijgt nog één vraag: “Wie van jullie wil Isa helpen met leren lezen?” Dat is geen moeilijke vraag voor de klas, want alle klasgenootjes van Isa rennen op hem af om te knuffelen.
De video is een initiatief van Uitgeverij Zwijsen, die de Club van Zoem heeft opgericht. Zij staan voor samen leren uit één gemeenschap en geloven in de kracht van samen lezen en leren.
Basisonderwijs gaat veranderen: rekenen, taal en lezen op de schopLees ook