Je kent ‘m vast wel: ‘Wij van wc-eend adviseren wc-eend’. Supermarktproducten worden veelvuldig beloond met allerlei prijzen, awards en medailles. Maar wie reikt die eigenlijk uit?
Keuringsdienst van Waarde zoekt het uit.
Prijswinnende producten
Consumenten zijn kritisch en dat weten supermarkten en fabrikanten maar al te goed. Dus als je boter of kwark koopt, dan wil je natuurlijk de állerbeste. Komt dat even goed uit: in de winkels vind je producten die bekroond zijn met allerlei awards, beoordeeld door experts.
Zo blijkt dat in het imposante gebouw van het voormalige Radio Kootwijk allerlei prijzen worden uitgereikt, de zogenaamde Superior Taste Awards, Beste Product van het Jaar, de Cum Laude Award, en noem maar op. Chips met een gouden ribbelrandje, prijswinnend naanbrood, pittige gehaktstaven met een kroontje, je kunt het zo gek niet bedenken of deze huismerken, want dat zijn het allemaal, moeten wel van een superieure kwaliteit zijn.
Sommeliers slash jury
Volgens een beroepssommelier, die ook jureert bij dergelijke ‘awards’ is het principe simpel: “Als het goed is, is het goed.” Producten worden gewoon geproefd en beoordeeld. Hebben ze nóg een award voor: Als Beste Getest. Curieus is wel dat dezelfde producten helemaal niet met elkaar concurreren. Geen beenham tegen beenham bijvoorbeeld.
Zo kan het ook gebeuren dat bosbessen de ‘strijd’ aangaan met tomaatjes en de passievrucht, want die zijn ook genomineerd in dezelfde categorie: aardappelen, groente en fruit. Al doet er helemaal geen aardappel mee. En de bosbessenman weet van niets, want die heeft zichzelf helemaal niet opgegeven voor de keuring: dat doet de supermarkt.
Winnen of verliezen
“Als ik win, dan vieren we dit feestje samen”, zegt de kweker met een grote grijns. Helaas grijpt de bosbessenman tot zijn grote verbazing naast de prijs: “We hebben het moeten afleggen tegen de passievrucht. Zij zijn met de eer gaan strijken.”
Supermarkten zijn kortom de enigen die ‘winnen’, want een gewonnen product ‘mag’ een jaar lang de betreffende titel voeren. En dat is toch een mooie manier van promotie voor de huismerken, die een steeds prominentere rol innemen op de schappen ten opzichte van de A-merken.