Vanaf juni hebben Kobo, Storytel en Podimo er een keiharde concurrent bij: ‘Fluister’. Het Nederlandse platform biedt e-books, luisterboeken en podcasts aan.
Fluister is een samenwerking van verschillende grote boeken- en krantenuitgevers.
Fluister
Aan de tijd van gratis podcasts lijkt een einde te komen. Vorige maand vertrokken de eerste populaire podcasts al naar het Deense Podimo. Een abonnement kost hier 4,99 euro per maand. Voor E-books en luisterboeken kun je op dit moment onder andere terecht bij Storytel. Een abonnement kost hier 12,99 euro per maand. Of via Kobo Plus, waar een abonnement 9,99 euro per maand kost.
Van juni voegt Fluister zich als Nederlandse primeur bij hen aan. Een abonnement kost 12,99 euro per maand. Het platform is ambitieus. Directeur Josja Zijlstra wil dat alle Nederlandse luisterboeken en e-books op Fluister verschijnen.
Een ander doel is dat De Volkskrant, AD, Trouw en Nu.nl exclusief podcasts gaan produceren voor Fluister. Deze journalistieke titels behoren tot DPG Media, een van de initiatiefnemers. Het mediabedrijf stelt wel dat podcasts die nu gratis te beluisteren zijn ook na de komst van Fluister beschikbaar blijven.
Initiatiefnemers
Het initiatief voor Fluister ligt bij Libris en Blz.-boekhandels, Singel Uitgeverijen, WPG Uitgevers, VBK Uitgevers, DPG Media en V-Ventures, de investeringstak van Vereniging Veronica. “Doordat de initiatiefnemers beschikken over een enorm netwerk van betrokken auteurs, boekverkopers, recensenten en liefhebbers van goede verhalen, kunnen we met tips en adviezen de gebruiker helpen om zijn of haar volgende favoriete verhaal te vinden” vertelt Caroline Damwijk, directeur van Libriz Blz.
Naast deze initiatiefnemers is ook een groep ambassadeurs aangesloten bij Fluister. Onder andere Arnon Grunberg, Nelleke Noordervliet, Raoul de Jong en Sylvia Witteman vervullen zo’n rol. Vanaf juni brengen zij het platform via interviews en radio- en tv optredens onder de aandacht. Daarnaast adviseren zij lezers en luisteraars. Op hun persoonlijke pagina’s delen zij hun favoriete boeken en podcasts. Op die manier probeert de app persoonlijk én betrokken te zijn.