Middelbare scholen moeten hun leerlingen meer bijbrengen over seksualiteit. Zeker in de bovenbouw, vindt een meerderheid van de leerkrachten.
Zes op de tien docenten zijn ontevreden over de reguliere lesmethodes.
Relationele vorming
Dat melden kenniscentrum Rutgers en Soa Aids Nederland. Aan seksueel plezier, toestemming en seksueel grensoverschrijdend gedrag wordt volgens het onderzoek nog te weinig aandacht besteed.
Van de ondervraagde docenten geeft de helft (van de docenten biologie twee derde) aan dat door de coronapandemie op hun school minder aandacht is besteed aan relationele en seksuele vorming.
Geen aandacht
1 op de 25 scholen besteedde hier zelfs helemaal geen aandacht aan. Onlineveiligheid is op net iets meer dan de helft van de scholen een thema.
Het onderzoek, dat bestond uit twee peilingen, is uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek & Advies. Aan de ene peiling deden 400 leerkrachten mee, de andere vragenlijst werd ingevuld door 510 leraren en 213 schoolleiders.
Van de vierhonderd leraren die meededen aan een van de peilingen, vindt bijna driekwart (72 procent) dat seksuele vorming niet alleen in de onderbouw, maar ook in de bovenbouw een verplicht onderdeel zou moeten zijn.
Volgens de opdrachtgevers zou het kabinet seksuele vorming “een structurele plek” moeten geven in het voortgezet onderwijs. “Juist op de leeftijd dat jongeren seksueel actief worden. Alleen dan kan er een nieuwe generatie opgroeien met begrip van diversiteit en respect voor elkaars grenzen en wensen”, stellen Rutgers en Soa Aids Nederland.